søndag 27. april 2014

Sportrening i strålende sol

Vi ligger i hardtrening frem mot debut i bruks og har i dag gått et spor på Bikkjebu. Jeg la sporet inn fra stien mot Bikkjebu og gikk mellom stien videre mot runderingsterrenget (venstre) og feltet nærmest hytta (høyre). Det er litt kronglete så dette ble ikke et U-spor, men det var en rekke terrengskifter fra tørt underlag til tett vegetasjon, deretter litt grønt med hvitveis før jeg krysset en inntørket bekk og det igjen ble grønt et stykke. Videre gikk sporet ned en steinrøys, over en trestamme og avsluttet i en grønn hvitveiseng. Jeg mistet telling på antall skritt, men Google Track målte sporet til 329 m. Jeg la ned fire pinner og  det var tre høyrevinkler. Sporet lå bortimot 40 min. Det var sol og varmt, selv under tretoppene. For å komplisere ytterligere var det mulig at en annen sporlegger krysset vårt spor på vei ut av skogen.

Jeg hadde lagt opp til sporoppsøk denne gangen også og her var det mer oversiktlig enn sist. Sprocket søkte først litt "feil" vei før han fant sporet og satte avgårde. Jeg hadde vært litt ukonsentrert under sporleggingen da jeg innså hvor kronglete terrenget var og hvor nært stien jeg kom, så her var det bare å la bikkje jobbe. Jeg forsøkte å gi ut masse line før jeg fulgte etter og gikk vel på 7-8 m lengde. Sprocket sporet med god motivasjon og fant alle pinner underveis. Etter trestammen ville han egentlig følge ut til venstre mens jeg hadde gått rett fram. Mulig det var her nevnte sporlegger har gått? Han fant ihvertfall sporet og selv om han nå var nærmest svimeslått av varmen jobbet han seg fram de siste 50 m til slutten. Jeg er meget fornøyd med innsatsen! Sporformen er det ingenting å si på!

Dette var som sagt en veldig varm dag og både hund og fører var lettere kokt i toppen. Vi forsøkte oss på litt lineføring, og dette gikk greit. Jeg merket at jeg ikke orket å motivere så mye som jeg måtte pga varmen så istedet for å ødelegge noe ga vi oss heller mens kontakten var grei. Jeg gikk lengst ned i hjørnet for å jobbe for ved benkene satt en løpetispe. Men underlig nok virket det ikke som Sprocket egentlig brydde seg så mye om henne, han pleier jo å være helt ubrukelig. Han fikk også et par runder med budføring der Elise var hjelpefører. Sprocket har god fart begge veier og setter seg fint på plass. Vi kjørte budføringen på ca 20 m.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar