lørdag 19. april 2014

Påsketrening del 2: Spor og lydighet på Bikkjebu

I dag la jeg et spor på de venstre side i den innerste delen av runderingsterrenget. Her er det en liten høyde,  hvor sporet gikk ned en steinrøys og krysset bekken på vei tilbake mot midtlinja. Sporet var rundt 300 skritt, to venstrevinkler og tre pinner. Det var opphold og sol. Jeg  har lastet ned app som heter Google Track og denne målte lengden til 186,5 m. Appen er avhengig av GPS-signal for å måle, så den er nok litt unøyaktig også.Sporet lå ca 25 min før vi gikk.

Jeg hadde lagt opp sporet slik at vi kunne ta et sporoppsøk. Det var litt tett vegetasjon der så vi kom i litt spissere vinkel på sporet enn jeg hadde ønsket, men Sprocket fant etter litt fram og tilbake sporet og satte avgårde. Motivasjonen og farten var god gjennom hele sporet, og han fant alle pinner. Jeg syns kanskje han runder av hjørnene litt, men jeg usikker på hva dette vil påvirke evt. bedømming under stevne. Jeg forsøkte å gi mer line og gå lenger bak slik at jeg snart kan gå de påkrevde 10 m bak. I dag gikk jeg vel på ca 7 m bak. Sprocket var godt luftet på forhånd så det ble ingen dopauser underveis.

Vi gikk deretter inn til hytta og startet med å trene dekk med skudd. Først sto jeg mellom bikkjene våre på et par skudd, før jeg tok noen skritt mot skytter og sto mot hundene. Dette gikk også fint. Christian gikk deretter ned i krattet bak appellbanen. Hundene ble liggende, men vred seg litt i hans retning. Da skuddet gikk løp Sprocket avgårde mot Christian og da fulgte selvsagt Astro etter. Dette var utelukkende vår feil, her avanserte vi for fort. Jeg stilte meg mellom hundene igjen og Christian skjøt et skudd fra krattet. De ble liggende! Sprocket var litt urolig, men ikke mer enn at han heiste seg såvidt opp på albuene. Da sa vi oss fornøyd!

Begge hundene fikk deretter en gjennomgang av alle øvelser (utenom budføring). Sprocket gikk en grei lineføring til oss å være. Etter litt motivering fulgte han fint med. Jeg ser at jeg bør øve mer på vendinger mot høyre for å få han med rundt. Venstrevendinger går fint, det samme med taktskifte.

Gå foran i line: jeg brukte fortsatt lysestaken med godtbit for å motivere framover. Jeg er usikker på om han har forstått kommandoen "foran" så jeg bør øve på dette separat for å bli mer sikker før jeg syr alt sammen. Jeg må dobbeltkommandere på ståen og holde igjen i båndet for Sprocket vil rett til godbiten. Jeg prøvde en runde med å bare kommandere "bli" en gang, og det ga samme resultat, dvs. jeg må holde igjen båndet. Jeg tror kanskje jeg bør øve på denne ståen separat også, vi sliter jo med vanlig stå under marsj så jeg tror ikke forståelsen helt er på plass.

Dekk under marsj: jeg forsøkte først en runde med overtydelig kroppsspråk og armen ned i bakken og Sprocket la seg ganske raskt. Neste runde var jeg litt mindre tydelig, og da virket det som Sprocket nølte litt før han la seg. Jeg ble litt satt ut helt fra starten for begge ganger vi startet å gå var Sprocket helt med og hadde kontakt idet vi gikk avgårde (og det er veldig uvant!). Christian bemerket også at Sprocket ser ut til å bli veldig motivert av måten jeg jubler og belønner med kroppsspråket før han får godbiten. Jeg bør prøve å kjede et par øvelser uten godtbit før vi skal på stevne.

Innkalling: god fart og rett inn på plass!

Apportering: begge runder i dag med god fart begge veier, fint grep på apporten, men litt dobbelkommandering og armbruk ved innsitten. Her begynner øvelsen å bli såpass greit satt sammen at jeg kan prøve å unngå dobbeltkommandering. Han holdt apporten et par små sekunder denne gangen også.

Fritt hopp over hinder: denne tok jeg kun med tre planker da Sprocket har en liten låsning i ryggen for tida og går på smertestillende. Låsningen er en konsekvens av kompensering pga HD'en. Vi var på kontroll tidligere i uka og alt av muskler og ledd ellers ser fint ut heldigvis, men det er tydelig at han nå kompenserer på en måte som går utover ryggen. Tidligere har hofteleddsbøyerne vært betente. I dag ble det et hopp mot meg (klasse 1 LP) før jeg sendte en gang fra meg og utførte øvelsen slik den skal være i bruks. Jeg forsøkte å stå i ro mens jeg kommanderte sitt. Farten var ok og hoppene gikk helt greit. Jeg ville ikke pushe noe denne gangen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar