onsdag 16. april 2014

Påsketrening: Spor og lydighet på Bikkjebu

I dag la jeg et spor i runderingsterrenget på Bikkjebu. Dette hadde to venstrevinkler, tre pinner og krysset midtlinjen i runderingen to ganger. Sporet lå ca 25 min og var rundt 300 m langt. Det var lite vind og oppholdsvær.



Sprocket er på sporet


Sprocket sporet konsentrert og hadde godt drag i lina. Han holdt seg i sporgaten og jeg kunne lett lese om han var på sporet. Jeg har vært litt i tvil på hvor godt jeg leser han, men adferden han viste i dag gjorde at jeg forsto at jeg faktisk leser han bra. Han holdt på å gå over pinne nr 2, men jeg holdt han litt igjen slik at han skulle finne den og få den ekstra motivasjonen dette gir. Stikryssingene gikk veldig fint og han viste tydelig at han hadde kontroll på hvor jeg hadde gått. Dette så jeg spesielt på et sted der jeg ikke helt husket selv hvor jeg hadde gått, og bare måtte få påminnelse av Christian som gikk bak om å stole på hunden. Sprocket hadde kontroll.

Velfortjent belønning etter et flott spor

Et par ganger underveis måtte han stoppe for å pisse og et sted bæsje, men han var ikke godt luftet på forhånd så dette tar jeg på egen kappe. Jeg bør ganske raskt gå lenger bak Sprocket slik at han er vant til dette når vi skal debutere om litt over tre uker.

Vi gikk deretter inn til hytta og trente lydighet. Sprocket var gjennom samtlige øvelser i klasse D bruks utenom fellesdekk, budføring og innkalling. På gå foran i line brukte jeg lysestaken og gikk mot denne fra forskjellige retninger og lengder. Etter noen runder begynte jeg å legge på stå før han får hente godbiten. Lineføringen gikk forholdsvis greit, han er mer med jo mer jeg gir av meg selv. Han følger meg fint når motivasjonen er på topp.


Gå foran i line


Jeg fikk et tips på siste konkurransetrening i LP: fortell hunden på forhånd hvilken øvelse som skal gjøres. Spesielt viktig på ganske like øvelser slik som dekk under marsj og stå under marsj. Jeg forsøkte dette i dag og hadde både dekk og stå under marsj. Meningen med dette er at hunden ikke skal være i tvil om hvilken øvelse vi forventer. Jeg er usikker på om Sprocket hadde noen kjempeeffekt av dette, men jeg tror allikevel at det ikke skader. Han gjorde ihvertfall det han fikk beskjed om. Vanskelig å vurdere om han stoppet eller la seg ned raskere, jeg får få noen til å se på oss neste gang.

Apporteringen gikk veldig bra! Den ene gangen mistet/slapp han apporten rett foran meg, men jeg fikk han til å plukke den opp. Han setter seg på plass og jeg kan drøye et par små sekunder før jeg tar imot bukken. Farten både ut og inn er veldig bra.

På hopp over hinder tok jeg først et par klasse 1 lydighet-hopp før jeg sender han ifra meg mot hoppet. Jeg må kommandere ned i sitt idet jeg går litt nærmere hoppet for at han skal sette seg. Han hopper med fin høyde og fart tilbake. I dag ble det ingen jukseturer utenom hoppet. 


2 kommentarer:

  1. Det med å bruke momentrutiner er kjempelurt, spesielt på disse øvelsene :) Men det er viktig at lærer det inn på samme på sammen måte som en øvelse, hvis ikke har det ingen effekt for hunden.
    Også må det være noe diskret som ikke er "ulovelig" i ringen, et håndtegn, eller en lyd som hunden forbinder med øvelsen :)

    SvarSlett