mandag 24. mars 2014

Mer jakttrening på jordet

I dag har vi hatt en ny runde med jakttrening på jordet bak huset. For Sprocket la jeg ned noen dummier et stykke ut på jordet, tok av linen og gikk jaktfot mot skogkanten. Her kastet jeg to markeringer med forflytting i mellom. Den ene dummien var en gummifasan vi har kjøpt fra Retreq. Jeg er nøye på å gjenta bli-kommando før jeg kaster og han blir sittende. Vi gikk litt i motsatt retning og hadde fremadsending to ganger mot dummiene på jordet før han fikk hente markeringene. Jeg sendte på den første, men det kastet hadde havnet nedi bekken som er før skogkanten så da Sprocket ikke fant denne umiddelbart gikk han på fasanen. Jeg var litt spent på om han ville komme inn med denne siden den er litt annerledes, men det var ingen grunn til bekymring. Han fikk deretter et nytt forsøk på den første markeringen, som han heldigvis fant. Han var veldig giret og energisk og jeg belønnet mye med ball. Det var virkelig gøy å se hvor moro han syns denne belønningen var! Jeg tror vi kunne holdt på enda lenger, hadde det ikke vært for at Astro kom fykende for å stjele ballen.

Etter en liten pause gjentok jeg nesten samme øvelse, bare denne gangen med å sende bakover. Her økte jeg avstand mellom meg og Sprocket, men det ble for vanskelig så jeg måtte ta noen skritt mot han før han gikk på dummien. Denne gangen sendte jeg på den siste markeringen først og nok en gang ble begge fint avlevert, uten seiersrunde. 

Den siste runden sendte jeg sideveis før Sprocket skulle hente markeringene. Nå ble fasanen ikke levert inn, istedet begynte han å gnage på den. Vanskelig å si om han var sliten eller syns at det var nok repetisjoner - energien hadde dalt litt selv om han virket motivert. For å redde inn situasjonen kastet jeg en vanlig dummy inn til samme sted og han måtte hente den første dummien før denne ble hentet. Igjen belønnet jeg masse med mall og humøret til Sprocket var helt på topp!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar