onsdag 26. mars 2014

Konkurransetrening LP

Vi startet med fellesøvelser igjen i dag, og først ut var felles-sitt. Sprocket var flink og satt stort sett rolig. Jeg belønner et par ganger i løpet av sitten. Dekken gikk også bra. Jeg hjalp til litt ekstra på neddekken ved å "smelle" armen mot gulvet, slik at Sprocket forhåpentligvis forstår hvor jeg vil. Han lå veldig fint store deler av dekken, men jeg måtte korrigere snusing et par ganger. Jeg er veldig rask til å gå fram og belønne riktig adferd etter en korrigering. I dag økte jeg også avstanden jeg sto til Sprocket.

I kveld fikk jeg Monica til å se på stå under marsj. Sprocket har en tendens til å gå noen skritt ettter kommando. Hvis jeg viser tydelig med å saktne farten selv og gi håndtegn stanser han raskere. Hun anbefalte å kaste godbit over hodet til hunden, og ha hunden i bånd slik at han må bli stående litt før man utløser belønning ved å hente godbiten.

Vi jobbet også med lineføring og hopp over hinder for oss selv. Lineføringen er ikke så aller verst hvis jeg motiverer en del underveis og holder ganske grei fart. Det er mest fristende å snuse når han hopper fra meg så jeg fant ut at jeg tar et par skritt mot hinderet mens han er på vei over slik at jeg får hentet han inn etter hoppet ved å stå nærmere når jeg gir kommando "sitt". Det fungerte for å unngå at han snuser.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar