onsdag 2. april 2014

Brukslydighet

I dag har vi vært på Bikkjebu og trent brukslydighet. Vi var alene med hundene og kunne trene uten særlige forstyrrelser. Vi tok en gjennomkjøring av alle øvelsene i programmet for bruks klasse D.

Vi startet med skuddtrening. Begge hunder ble lagt i dekk, jeg sto som fører mellom dem og Christian skulle skyte. Siden det er lenge siden sist vi hadde skuddtrening tok vi oss god tid, og startet seansen ved at Christian bare hevet armen. Vi tok god tid mellom skuddene og jeg belønnet med rolig ros og en godbit. Begge hunder lå stille og Sprocket hadde kun litt lyd en eneste gang, men roet seg fort. Vi løste ut hundene en gang før vi tok en ny runde med hundene i dekk, rolig ros osv. Jeg gikk deretter noen meter i fra, og Christian skjøt et skudd - begge lå stille så jeg belønnet med ros og godbit. Jeg gikk i fra en gang til og Christian skjøt to skudd med litt mellomrom. Dette gikk også helt etter boka!

Lineføring: Sprocket følger fint med, men jeg kan være enda tydeligere i svingene for å forberede han på retningen. Taktskifte gikk bra og han er oppmerksom store deler av øvelsen.
Gå foran i line: her valgte jeg å legge en godbit på et nedhugget tre i den ene enden av apellbanen og satte lysestaken i den andre enden. Jeg tror jeg gikk litt fort fram ift. hvor langt vi er kommet med treningen vi har gjort i hallen, men etter noen justeringer og et par forsøk gikk han fint foran, sto på kommando og fikk ta godbiten på lysestaken. Vi droppet å gå andre veien.
Dekk under marsj: her går Sprocket noen skritt og virker usikker på beskjeden som er gitt. Neste runde oppsøkte jeg blikkontakt før jeg ga kommando og da la han seg raskere.
Innkalling: helt etter boka! God fart og fin innsitt uten å hoppe på fører.
Apportering: her begynner det å ligne noe! Sprocket er rask ut og nå kan han sette seg på plass med apporten i munnen, men jeg tok den imot med en gang slik at han ikke skal tygge på den. Andre runden fikk han et litt klønete grep på apporten og mistet den et par meter fra meg. Men han plukket den opp og kom på plass. Jeg ventet et par små sekunder denne gangen før jeg tok apporten.
Fritt hopp over hinder: også denne øvelsen begynner å ta form. Han hopper greit i fra meg, og jeg tar et lite skritt mot hinderet og kommanderer sitt nærmest mens han er i hoppet. Det trengs ikke mange rundene med trening før jeg kan bli stående rolig og gi kommandoen.
Budføring droppet vi fordi Sprocket pleier å fikse denne øvelsen greit og vi heller vil trene på dette med ukjente hjelpeførere. Greit å spare hoftene hans litt :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar