søndag 23. februar 2014

Ekspedisjon til Eggemoen

Det gikk rykter i klubben om at det nærmest var bart på Eggemoen og i higen etter barmarkstrening tok vi en søndagstur dit sammen med Trine-Lise og Harald. Det kan hende det var barere tidligere i uka, men nå var det ca 20 cm snø.

Vi la et jaktfelt med 13 dummier godt spredd utover - noen ble gravd litt ned under snøen og andre ble lagt/hengt rett over bakken i trær. Første runden til Sprocket fant han en dummy relativt raskt, og jeg sendte han rett i nytt søk uten godbit. Nå hadde farten dalt en del og han måtte tisse et par steder. Han søkte likevel en god stund uten at det virket som motivasjonen ble dårligere. Og plutselig returnerte han stolt med en dummy! Jeg fikk bare delvis roset han for denne for på veien like ved hadde det dukket opp to løse hunder (med eiere) som Sprocket dermed ble veldig opptatt av. Han fryser helt når han ser løse hunder. Heldigvis var eierne nært og satte på bånd, og jeg fikk vendt Sprocket vekk og belønnet.

Siden det er tung snø ville jeg gå Sprocket litt ned før han fikk pause så vi gikk en liten runde bortover en skogsbilvei. Underveis fikk han en kort dobbeltmarkering, som en slags motivasjon/belønnng før pause.

Før neste runde gikk jeg noen hundre meter oppvarming med Sprocket og mot slutten av strekningen forsøkte jeg å jazze han litt opp uten at han skulle bli så ivrig at han stormer fram til feltet. Jeg tror jeg klarte den balansen fint for han gikk en grei jaktfot (i bånd riktignok) fram til standplass. Farten ut i søket var veldig bra og etter første apporten fikk han godbit og litt mer jazzing. Han fant til sammen tre dummier og holdt motivasjonen og farten hele veien uten å tisse. Hele hunden strålte av lykke da vi trappet ned. Så denne runden var meget vellykket!

Alle foto: Trine-Lise Throndsen


Sprocket og Kava snuser. Alle foto: Trine-Lise Throndsen

Astro og Kava. Alle foto: Trine-Lise Throndsen

Velfortjent bolle etter endt trening. Alle foto: Trine-Lise Throndsen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar