tirsdag 28. januar 2014

Konkurransetreningen i lydighet er i gang!

Konkurransetreningen i lydighet er i gang og instruktør fram til påske er Monica Wickstrøm. Vi har allerede hatt to kvelder med trening og begge ganger har vi fått lekse.

Jeg vil snusingen til livs! Sprocket kan følge meg fint ved lineføring dersom jeg går med godbit i hånden eller hånda på godbitlommen. Dette må vi bort fra! Monica vil at jeg virkelig skal trene inn at han følger med/har kontakt, ved å bruke kommando "følg med!" idet vi starter å gå f.eks. Men før vi kommer så langt skal han sitte ved siden av meg og få denne kommandoen. All kontakt skal belønnes/roses. På denne måten skal vi bli sikre på at han virkelig forstår kommandoen og først da kan vi slå hardt ned på når han ikke følger med, dvs. snuser. 

En annen variant for å trene kontakten er å ha en godbit i hver hånd og kreve kontakt. Rose og motivere, samt legge på kommando når han følger med. Og si nei med en gang han ikke følger med. Hendene kan etterhvert beveges, og når hunden blir enda flinkere kan man forflytte seg rundt mens hunden hele tiden skal ha kontakt. Strengt tatt skal jeg øve på dette hver dag, men det har det ikke blitt tid til. Noe trening har vi fått lagt inn ihvertfall, og vi har marginale forbedringer for hver gang. Jeg har ikke kommet lenger enn at jeg kan bevege armene, og ende opp med en hånd rett under snuten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar