søndag 26. januar 2014

Årets første jakttrening i dyp snø

I dag har vi vært på Bikkjebu i all snøen. Det er viktig å holde stien åpen slik at vi kan ha litt frislipp innimellom. Sprocket skal ikke herje for mye i dyp snø pga hoftene, men han er ganske flink til å styre dette selv og holder seg på stien når han løper.

Vi tråkket en stor firkant nede på lydighetsbanen som vi kunne trene på. Jeg og Sprocket tok en kortside. Jeg la ned en dummy i hver ende på kortsiden og trente fremadsendinger, sidedirigeringer (jeg sto ute av "linjen" da jeg kommanderte og møtte Sprocket på linjen da han returnerte) og bakover. Brukte kun kommando "ut". Han jobbet konsentrert og holdt tempoet oppe. Kun den aller første dummien stoppet han en meter foran meg og ville ha for seg selv, men jeg jobbet han inn og roste litt ekstra da han var på vei tilbake med dummy nr 2 så da ble resten fint avlevert. Jeg la tilbake den dummien som ble hentet for hver gang slik at det alltid lå to dummier ute.

Etter et par - tre runder med hver av disse retningene, kastet jeg dummy til hjørnene som Sprocket fikk apportere. Det var tydelig at kastene var mer motiverende for her hadde han en nesten-knall som jeg fikk avverget. Jeg dro lett i nakkehårene og kommanderte "bli" før hvert kast. Igjen har han fine avleveringer i front. Av hensyn til hoftene i dyp snø tok jeg bare 3-4 runder med apportering før vi ga oss.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar