torsdag 9. mai 2013

Kristi Himmelfart på Bikkjebu

I dag har vi vært på Bikkjebu i regnværet sammen med Kjersti/Gøye, Mette/Pippi og Elise/Espen/Dexter. Det regnet en god del så vi ble sittende inne på hytta store deler av tiden og prate om hund istedet for å trene hund.

Jeg la et spor for Sprocket på oversiden av hytta. Det var ca 150 meter, tre pinner, to høyresvinger. Sporet lå i ca 35 min før vi gikk. Han startet veldig bra, hadde god fart og lå midt i sporgaten. I vinkelen mistet han tråden litt, men fant igjen sporet og fortsatte med stor iver videre. Sporet gikk opp en steinur og han jobbet veldig fint fram mot siste vinkel. Her ville han for enhver pris gå motsatt vei (dvs. ta en venstresving). Jeg ventet han ut litt, men han holdt på sitt. Ikke før jeg tok et steg fremover i riktig retning, fant han igjen sporet og vi kunne fortsette. Han fant den siste pinnen. Da vi nærmet oss reven i slutten av sporet tror jeg han kjente den på lang avstand. Det var litt trekk så han ville styre litt til høyre for der den faktisk lå.

Vi hadde fellesdekk med alle hundene og de lå i godt og vel tre minutter. Da gikk vi inntil, kommanderte og gikk ifra igjen ca et halvt minutt til. Sprocket lå rolig og fint hele tiden, jeg sto kun noen få meter unna de første sekundene.

Fellesdek

Vi trente også litt lineføring, hopp over hinder og apportering. Lineføringen må jeg trene ved hver eneste anledning og jeg forsøker å sette fokus/belønne ulikt slik at det skal være uforutsigbart. På hopp over hinder kan jeg sende over, kommandere sitt og kommandere hopp slik at han kommer tilbake på plass. Jeg brukte først tre-apporten og jeg tror han begynner å forstå "hold"-kommandoen siden jeg stadig kan øke med noen små sekunder inntil jeg tar imot.  Vi fortsatte med å introdusere metallapporten. Først belønnet jeg at han var nysgjerrig på den og vi endte med at han forsøkte å bite på den (men slapp uten å løfte). Bra fremgang!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar