mandag 13. mai 2013

Signaler/håndtegn/fløytebruk

I kveld har vi hatt jakttrening på Bikkjebu igjen, og jeg har kun trent på signaler/håndtegn/fløytebruk. Det første jeg gjorde var å forsøke med på øvelsen vi lærte av Sanna Hallgren i Hemsedal for å trene stopp-signal: matskål (godt synlig, helst i farge hvit) settes et stykke unna hunden, en godbit slippes oppi så hunden ser, hunden sendes mot skåla og idet hunden løfter hodet igjen blåses stoppsignal og fører kaster en tennisball (for å vekke oppmerksomheten om at noe skal skje). Jeg syns ikke vi fikk dreisen på denne øvelsen i fjor de få anledningene vi prøvde oss, men jeg ville gjøre et nytt forsøk. Etter opptil flere runder, ser jeg at Sprocket stopper opp når signalet kommer og jeg kan drøye ballkastet noen sekunder.

Det neste jeg gjorde var å gjemme fire tennisballer rundt i løvet og trene nærsøksignal med fløyte. Sprocket kjenner signalet godt da jeg bruker søkssignalet når jeg kaster godbiter i gresset. Jeg var mer spent på søkeiveren. Og den var der! Han fant alle ballene og avleverte uten altfor mye rot. Han hadde en liten runde der han var i ferd med å markere, men det fikk jeg heldigvis slått ned på.

For morro skyld trente vi litt tolling. Dvs. vi manglet vann og kamonett, men vi smøg ned hellingen mot treningsbanen og jeg satte meg ned på huk mens jeg kommanderte Sprocket i dekk. I fjor da vi tollet ved vann tok han seg seiersrunde med ballen, men denne gangen kom han tilnærmet rett tilbake og var ivrig med i leken. Han legger seg ned mellom kastene (på kommando, jeg bruker håndtegn siden det skal være lite lyd), men øker litt på i intensitet ettersom vi fortsetter leken/tollingen.

Vi fikk trent på tre skudd i dag. Sprocket var veldig gira etter tollingen og han har tydelige forventninger til skuddene. Jeg har vært litt i tvil om han er skuddberørt eller om han blir giret, men nå er det ikke tvil om at det er forventninger som gjør at han spretter opp. Jeg forsøkte å være rolig selv og jobbet med å få han til å bli sittende, men det ble en del lyd i dag siden han var gira.

Jaktcup post 4 er utsignal. Beskrivelsen i jordbær:
Hund og fører går sammen mot et anvist punkt der fører stopper sammen med hunden
og ber denne bli.Mens hund og fører går med ryggen til legger dommer/medhjelper en dummy på utgangspunktet (der hund og fører hilste på dommeren) uten at hunden ser dette. Fører fortsetter alene fram til nytt anvist punkt og gjør helt om. Hunden sendes fra der den sitter for å apportere den utlagte dummyen. Hund og fører går sammen tilbake til utgangspunktet.
 
 
Vi forsøkte oss på dette, men siden vi ikke har øvd på utsignal på lenge forsto ikke Sprocket hva jeg ba han om, og han hadde jo heller ikke sett en dummy bli lagt ned. Han føyk derfor ned i skråningen der skytteren hadde stått tidligere for å søke. Her måtte vi ta noen steg tilbake. Jeg tok fram en dummy og la den bak han mens han fulgte med. Da jeg kommanderte "ut" denne gangen, løp han rett til dummien og apporterte. Vi gjentok deretter øvelsen fra jaktcupen, og nå ble det suksess!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar