mandag 27. mai 2013

Jakttrening - ut-signal

I kveld har jaktgruppa hatt trening på Bikkjebu. På vei inn stakk Sprocket da vi akkurat hadde passert feltet og han kom ikke på innkalling eller fløyte. Trine-Lise og Roxy var allerede gått innover så jeg tenker det var det som trakk. Ifølge Trine-Lise hadde han tuslet rundt hytta og snust før han kom bort til dem, og Christian kom kjapt etterpå heldigvis.

Det er tydelig at litt for mange tisper, uansett løpetid eller ikke, er vanskelig for Sprocket. Han ulte og var urolig da både Roxy, Dina og Bizzi var der. Cleo er han veldig vant med og da bryr han seg mindre heldigvis. Jeg måtte derfor trene litt vekk fra de andre, på steder der tispene ikke hadde vært og lagt igjen lukter.

Det eneste jeg trente i dag var ut-signal. Jeg sendte først frem mot skål med godbit i, før jeg satte han med ryggen til og sendte bakover med både kommando og håndtegn. Litt ukonsentrert i nærheten av tispene var han, men når jeg får kontakt og belønnet riktig atferd, er han lettere å jobbe med heldigvis.

Jeg fikk hjelp av Kirsten til å trene fram mot jaktcup post 4:
Hund og fører går sammen mot et anvist punkt der fører stopper sammen med hunden
og ber denne bli. Mens hund og fører går med ryggen til legger dommer/medhjelper en dummy på
utgangspunktet (der hund og fører hilste på dommeren) uten at hunden ser dette. Fører fortsetter alene fram til nytt anvist punkt og gjør helt om. Hunden sendes fra der den sitter for å apportere den utlagte dummyen. Hund og fører går sammen tilbake til utgangspunktet.

Vi startet med at jeg forsøkte posten slik den er beskrevet, men det ble for vanskelig. Vi gikk derfor noen skritt tilbake og Sprocket fikk se dummien bli lagt ned (først av meg, så Kirsten) før vi gikk ifra. Dette funket og vi gjorde dette et par ganger. Midt i denne økta stakk han av igjen (!) og løp etter Roxy som var på vei hjem. Nå var ørene helt lukket og han føyk avgårde ! Jeg løp etter og dro han vekk fra stakkars Roxy etter nakkeskinnet. Nå ble det en lang timeout i buret før han fikk en ny sjanse.

Kirsten hadde gått og jeg fikk derfor hjelp av Christian slik at vi kunne få en fin avslutning. Vi startet der vi slapp ved at Christian la ned dummien mens vi så, før jeg og Sprocket gikk i fra. Dette fungerte bra! Neste gang la Christian ned dummien mens vi gikk i fra og det funket! Men jeg måtte ikke øke avstanden mellom meg og Sprocket mye før han ikke forsto kommandoen. Jeg tok noen skritt nærmere og avsluttet med en siste vellykket gjennomføring.

Avslutningsvis trente vi skudd. Jeg følte ihvertfall jeg var roligere. Jeg forsøkte å avlede Sprocket ved å bevege en godbit foran nesa hans. Dette gjorde han mer giret. Det som funket best, dog fortsatt med en del lyd og uro, var å legge godbit foran han eller holde den rolig foran han og jobbe kontakt. Det ble totalt fem skudd.

Tips for videre skuddtrening:
- grytelokk hjemme på gulvet
- kruttlapp-pistol på gårdplassen
- avlede med ro og ligge i dekk
- trene masse skudd

Vi skal bestå kvalifiseringsprøve innen kort tid!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar