søndag 26. mai 2013

Jaktkurs med Janicke Gurijordet og Vigdis Pettersen

I helga har vi vært på videregående jaktkurs med Janicke Gurijordet og Vigdis Pettersen. Jeg arrangerte kurset på vegne av DBHK, og vi var på området ved Gjellebekk/Småvanna hele helga.Her kommer et lite sammendrag av hva vi gikk gjennom.

Dag 1
Vi startet med litt ro ved sekken. Tips for ro ved sekken:
- hunden skal kunne ligge rolig både ved sekken og et stykka unna eier
- sitt halvveis mot hunden hvis den ligger et stykke unna

Nærsøk
Legg to tennisballer på hver side av hunden, skjul med lyng, blader el.l. Blås og vis med håndtegn (Obs! Lavt håndtegn ned mot bakken) til den siden hunden skal starte søket. Viktig å jobbe med innkomst slik at vi unngår bytte. En annen variant er å legge 2-3 tennisballer på rekke foran hunden, rygge bakover mens man blåser og viser med tegn mot bakken. Da vil hunden søke framover. Begge disse øvelsene gikk veldig fint med Sprocket.

Markeringer
Janicke kastet dummy ut på en veldig bløt sti med en del strå. Sprocket trippet rundt de bløteste partiene og markerte, men jeg fikk da bikkja til hente to dummier til slutt. Måtte jobbe han inn også. Det hadde sittet noen fristende tisper på ro ved sekken rett i nærheten så mulig det distraherte han litt. Det siste vi forsøkte her var at Janicke la ned en dummy siste gangen Sprocket var på vei inn slik at jeg skulle forsøke å dirigere han ut. Dette funket ikke. Men det er et fint tips til å etablere et dirigeringsområde.

Det neste vi gjorde var å legge to dummier på hver side av en sti, samt å legge en i midten av stien. Det ble skutt for å motivere ekstra. Sprocket skulle dirigeres ut og så kunne jeg legge på søksignal når han var nært en dummy. Første gangen stoppet han på vei inn, slapp dummien og markerte. Jeg hentet han rett og slett tilbake til start og så fikk noen andre forsøke. Neste gang hadde vi skutt mer og Sprocket hadde kjempefin fart på vei tilbake, men da kom en annen kurshund imot og han ble litt satt ut. Men ikke mer enn at han bare slapp dummien og gikk til stedet der vi hadde sekkene (han brydde seg altså ikke om tispa?!?).

Etter lunsj fortsatte vi med markeringer. Vi var nest sist og det hadde løpt mange fristende hunder i dette terrenget hele dagen. Kombinert med dårlig oppvarming funket ikke dette. Han fant uansett dummien etter å ha søkt lenge, men slapp den på vei tilbake og markerte. Vi flyttet oss et stykke bort og gjentok øvelsen der. Nå fikk han tre enkeltmarkeringer som gikk veldig fint. Jeg økte avstanden for hvert kast. På de to første løp jeg bakover idet han var på vei mot meg og på den siste satt jeg med ryggen til. Dette var for å motivere innkomsten.

Etter en liten pause fikk vi to enkle markeringer til et nytt sted. Han jobbet veldig bra, men måtte tisse litt under den første apporteringen. Vigdis mente han markerer bra ihvertfall! Vi fikk deretter en dobbeltmarkering, en til hver av de to områdene han hadde hentet enkelmarkeringene fra. Han fant den første raskt, men ville ikke gå ut på den andre. Nå var han tydelig sliten. Vi prøvde derfor markering på vann. Dette funket som et skudd! Han var veldig ivrig idet kastet gikk og føyk rett på vann uten å nøle. Han svømmer rolig ut, tilbake samme vei og kravler seg opp på land. Neste markering ble kastet opp på en sivøy i vannet. Han svømte rett ut og opp på øya. Ingen nøling før han hopper uti og legger på svøm tilbake. Veldig bra jobbet!


Dag 2
På søndag trente vi felt første del av dagen.  Jeg var nøye med å varme opp Sprocket slik at han forhåpentligvis fikk tisset fra seg. Vigdis brukte et par skudd i feltet for å motivere og kombinert med skudd fra den andre gruppa fikk vi dermed en del skuddtrening mens vi ventet i dag. Sprocket hentet tilsammen fire dummier. Han slapp dummiene ca to meter fra startlinjen og jeg måtte jobbe han inn. På første søket tisset han også (en tispe hadde tisset der tidligere). Kun en gang kom han direkte til meg og da hadde vi motivert ekstra med et skudd. Tilbakemeldingene fra Vigdis er at jeg kan bruke mer fløyte, må jobbe med innkaling/inkomst/avlevering, men han søkte bra og vet hva han skal.

Vigdis viste en sirkeløvelse der alle kan være med. Alle ekvipasjene fordeler seg slik at vi blir stående i en sirkel med passende avstand. Man kaster dummier for hverandre (kun en om gangen!), og disse kan kastes både inni og utenfor ringen, avhengig av hundens nivå. Variasjon kan gjøres med at diameteren økes, ulike personer kaster for ulike hunder, heppe, kaste nært andre hunder (som tåler det!) osv. En veldig fin øvelse der alle får markering tilpasset eget nivå.

Før lunsj ville jeg gi Sprocket en avkjøling og gikk tilbake der vi kastet vannmarkering dagen før. Jeg fikk Espen til å kaste en markering mellom de to øyene som er der. Sprocket svømte litt i ring før han kom seg opp på den største øya. Dummien hadde i mellomtiden seilt på baksiden av denne så jeg forsøkte å kommandere "ut" for å få han over på motsatt side av øya fra der jeg sto. Han hørte ikke på de to første kommandoene, men plutselig så han på meg og jeg kommanderte igjen. Han tuslet over og fant dummien, men fikk den ikke opp av vannet mens han sto på land. Han hoppet derfor nedi vannet, apporterte og krøp opp igjen. Han forsøkte å gå til venstre videre bort øya, men jeg kommanderte hit for at han skulle gå rett mot meg. Dette fungerte og han steg ut i vannet og svømte rolig inn. Hele tiden med et godt grep på dummien. Han slipper heller ikke dummien når han rister seg. Her må vi jobbe med å bremse ristingen til han er tilstrekkelig langt oppe på land.

På vei opp på øya

Godt grep på dummien

Stiger rolig ned i vannet

Svømmer til land, fortsatt med et godt grep på dummien

Ikke riste seg!


Etter lunsj fortsatte vi med vannarbeid. Sprocket fikk hente opptil flere dummier og jeg fikk mange fine tips og tilbakemeldinger fra Janicke.

Tips for å unngå risting:
- kast en tennisball bakover idet hunden setter labbene på kanten
- stå helt nede ved vannkanten, og kommander sitt f.eks. Når hunden får lov å riste seg eller rister seg av "egen vilje" etter sitten, legg på ønsket kommando.
- alternativt la hunden riste seg litt, kommandere sitt, belønne og deretter kommandere rist igjen.

Tips ved vannarbeid:
- ikke send hund ved det minste tegn på uro eller lyd
- jobbe med å holde dummien. Dette bør gjøres separat slik at hunden syns det er greit å holde før man terper ved vannet
-  rygg bakover og motiver for å få hunden opp av vannet

Det siste vi gjorde var å se på ulike måter å trene inn stoppsignal. En variant er å bruke LP klasse 2 varianten, der det er innkalling med stopp. Legg på fløytesignal etterhvert som hunden stanser på kommando. Et annet alternativ er å kaste tennisballer bak hunden for å få den til å stanse opp. Et tredje alternativ er å sette hunden i nærsøk etter tennisballer, og når søksområdet er tomt fortsette søket for så å blåse stoppsignalet. Hvis hunden ikke stanser søket, kan man i starten avbryte søket ved å ta tak i hunden f.eks.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar