torsdag 23. mai 2013

Felt og skudd

I kveld har vi vært på Bikkjebu sammen med Anne-Bett og Cleo. Vi startet med skuddtrening. Christian og jeg byttet hund siden jeg skvetter litt ved skuddet og Sprocket trenger ro. Astro bryr seg døyten om denne støyen så der trenger vi ikke ta mye hensyn.

Christian avledet Sprocket mens skuddene gikk. Vi må få ned forventningen, og få han til å forstå at skuddet ikke betyr noe. Spesielt ift jakttreningen er vi avhengig av at han forholder seg helt nøytral og stille idet skuddet går. Vi har en liten vei å gå der - Sprocket blir veldig gira, piper, er urolig og har skyhøye forventninger. Men det virket som roen til Christian smittet litt over ihvertfall.

Da vi var ferdige med skuddene, startet jeg med å trene litt lineføring. Plutselig kom Finn Hugo og han ville gjerne ha skudd så da tok vi en runde til. Veldig fint med mye skuddtrening!

Vi tråkket opp en ca 15 m bred korridor midt i feltet og jeg la tre gjenstander til Sprocket. Jeg hadde bestemt meg for å føløge tipsene til Turid om å bevege meg mye. Han slo på gjenstanden nærmest veldig raskt og kom ganske kjapt tilbake med denne. Midtveis hadde jeg lagt en puck, som Sprocket har vegret seg på å plukke opp tidligere, men nå fant han jammen denne og plukket opp! Han søkte deretter veldig bredt og utenfor tråkket korridor, mens jeg beveget meg hele tiden. Han tisset ikke! Til slutt søkte han helt ut og fant den siste gjenstanden. Flott gjennomført felt uten tissing! :)

Avslutningsvis trente jeg gå foran i line, apport av både metall- og treapport og budføring. Jeg må skaffe en litt lengre line å bruke når jeg trener gå foran. Vi forsøkte at Christian sto med leverpostei og Anne-Bett med godbiter, og det funket kjempefint å sende mot! Eneste hinder var at figurantbeina til Finn Hugo som han bruker på fremadsending fortsatt sto der, og de var litt skumle inntil de var sjekket og funnet ok (vi hadde latt dem stå der med vilje).

Sprocket løfter ikke metallapporten enda, men forsøker å bite i den. Da klikker jeg og belønner. På treapporten kan jeg drøye noen sek før jeg tar imot, men jeg får han ikke i utgangsposisjon (han blir stående skrått ved siden av meg). Budføringen gikk som vanlig veldig fint og med god fart!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar