tirsdag 14. mai 2013

Årets første runderingstrening

I kveld har jeg og Sprocket vært på årets første runderingstrening på Bikkjebu. Jeg satset på at Sprocket husket det meste fra i fjor, og startet der vi slapp tråden i høst, dvs. ingen påvirkning på forhånd, rett i søk og figurant med løsbitt.

Første slaget var han veldig ivrig og hadde masse energi. Han forsto allerede da jeg hentet han i bilen hva han skulle, for han lyste opp da han hørte noen snakke i radioen jeg hadde i vesten. Han løp litt skrått og framover, og surret litt med hvor han skulle, så jeg kalte han inn (og han kom!) før jeg sendte på nytt. Var veldig nøye på å posisjonere han i riktig retning før jeg sendte. Han fant figuranten raskt og kom rett tilbake med løsbittet. Han var rask ut på påvisning også.

Andre slaget hadde han en nydelig bue i søket og fin fart. Farten og energien holdt også til tredje slaget. Ikke like fin bue i søket, men han skrådde ihvertfall ikke framover for å finne sporet til figuranten. Her slapp han løsbittet ute hos figurant for han husket at Anne-Bett hadde leverpostei i lomma (fra første slaget), så det ville han heller ha med en gang. Men han kom tilbake og vi tok påvisning.

På fjerde slaget måtte jeg sende han ut to ganger da han surret litt rundt i nærheten av midtlinjen og kom tilbake til meg uten kommando. Jeg prøvde å peppe han litt opp og det virket! Femte og siste slaget hadde han en fin bue i søket igjen, men farten var betraktelig lavere. Han jobbet allikvel fint og gjorde som han skulle. Jeg vil si han har blitt mer "førbar" siden i fjor, kanskje all lydighetstreningen i vinter har fått bi-effekter?

Totalt runderte vi ca 150 m og jeg er veldig fornøyd med hvor mye han husket fra i fjor. Vi kunne faktisk starte akkurat der vi slapp! Det er tydelig at Sprocket syns rundering er veldig gøy. Jeg syns også rundering er gøy og ikke minst lærerikt i og med at du får sett flere ekvipasjer i aksjon. Det er egentlig litt synd for jeg vil ikke satse på rundering i konkurranse pga Sprocket sin HD. Men som trening et par ganger i måneden tåler han garantert!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar