tirsdag 30. april 2013

Vårcup i bruks del 1

I kveld var det første del av DBHK sin vårcup i bruks og jeg har meldt oss på i klasse C/D. Øvelsene denne kvelden var felt og budføring. Vi startet med felt, i det feltet som ligger lengst fra stien inn til Bikkjebu.

Sprocket virket ganske tent og oppmerksom før vi startet. Jeg sendte han ut i den høyre enden av feltet først. Her var det et dyretråkk som flere av hundene hadde fått ferten av og Sprocket var ikke dårligere enn at han skjente ut til høyre. Heldigvis kom han inn til meg på en litt streng innkalling og vi kunne fortsette. Han fant etterhvert en stor hvit strikkevott, og tok seg god tid med returen (snuste og markerte), til tross for iherdig jobbing fra min side. Han slapp votten en meter fra startlinjen og jeg måtte kommandere apport. Men nå virket det som han hadde våknet! Han var rask ut i neste søk og hadde funn. Litt treg tilbake, men jeg motiverte så godt jeg kan. Han føyk ut i nytt søk og gikk langt ut til venstre. Uheldigvis var tiden nå ute, men vi lot han søke ferdig. Jammen kom han ikke tilbake i full fart, stolt som en hane med et funn til! Jeg jublet og belønnet så godt jeg kunne, dette var en helt strålende avslutning.

Siste på programmet i dag var budføring. Turid var figurant og han hilste ivrig på henne før vi tuslet ca 50 m unna på Bikkjebu. Denne øvelsen gikk som en drøm! Han løp i en fart jeg knapt har sett han løpe før bort til Turid. Uheldigvis hadde han så stor fart at han dultet borti henne, noe vi fikk ett poeng trekk for. Farten tilbake var minst like bra og alle jublet! Han ble supergiret av denne flotte avslutningen.

Vi ligger foreløpig sist i gruppen med 59 poeng (av 100 mulige).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar