mandag 29. april 2013

Lydighetstrening og motivasjon

Det er to dager til vårt neste LP-stevne (Moss) og i kveld ville jeg bare ha god stemning og topp motivasjon på trening i hundeparken. Sprocket og jeg er veldig på nett så lenge vi unngår episoder som fører til mye korrigering, dvs. at det gjelder å holde motivasjon oppe for en positiv opplevelse.

Etter gårsdagens brukstrening med klikker og motivasjon, har jeg nærmest gjenoppdaget klikkeren. Sprocket blir veldig motivert! Jeg sliter innimellom med å time ros og belønning, og derfor er klikker et ypperlig verktøy. Jeg må virkelig bruke denne oftere!

Vi trente en del lineføring med klikker. Sprocket har god kontakt og blir tydelig motivert. Jeg prøvde å øke tidene mellom klikkene, samt klikke/belønne på uventede steder i momentene, slik som midt i sving. Jeg varierte med å legge inn dekk fra holdt og stå under marsj slik at jeg kunne trene kjeder. Han faller litt ut hvis jeg ikke motiverer ofte nok (i hans hode?) under kjedene. Jeg tok også ryggeøvelsen vi har lært fra Renate. Masse god kontakt!

Jeg prøvde å finne ut hva som trigger og motiverer annet enn godbiter og klikker, slik at jeg kan bruke dette i ringen. Nå var han allerede veldig på nett så jeg forsøkte å beholde godstemningen med  å herse/leke/klappe på han med intense bevegelser og masse godord. Dette så ut til å funke, han var veldig oppmerksom neste runde da vi stilte oss opp i utgangsstilling.

På fellesdekk var Sprocket treg ned og snuste. Jeg satte han opp igjen, og fikk deretter en rask og rett neddekk. Jeg måtte korrigere snusing et par ganger, men økte delvis avstanden til han og belønnet ofte. Han lå stort sett fint og rolig, uten snusing. Fellessitt var helt uten store problemer.

Vi kjørte innkalling gjennom hele hallen. Jeg løp avgårde mens Sprocket ble holdt i halsbåndet. Han hadde super fart mot meg, men oppdaget Izzy til Mona underveis og strena dit, men med et brøl ("nei")  kom han jaggu til meg!! Veldig fornøyd med at jeg fikk hentet han inn der.

Til slutt ville jeg øve litt på leveringslyst (motivere avlevering) med apport av dummy. Jeg kastet den kun et par meter, og han løper villig ut. Det ble masse jubel og ekstra godbiter på returen og avleveringen. Jeg gjorde dette kun tre ganger før vi ga oss.

Cleo og Sprocket tar en pust i bakken

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar