søndag 28. april 2013

Årets første spor!

Mens Christian og Astro var på feltkurs, tuslet Sprocket og jeg i ensom majestet inn til Bikkjebu kl 10 søndag morgen.

Jeg la et spor på ca 120 m ved nedsiden av feltet ved hytta. Liggetid 25 min, to venstresvinger, tre pinner og reven som belønning til slutt. 

Mens sporet fikk godgjort seg, trente vi lineføring med klikker. Dette fungerer veldig bra, han blir oppmerksom og har god kontakt. Klikker er veldig motiverende og jeg får timet rosen bedre. Jeg trente også dekk under marsj, og dette gikk fint. Ved innkalling, tjuvstartet han idet jeg snudde meg. På gå foran i line la jeg ned en leke på bakken som jeg viste han, men nå gikk han ikke mot leken med en gang, jeg måtte dobbeltkommandere.

Da vi gikk sporet fant han en pinne (den første). Det er mye grener og buskas på nedsiden av feltet. Kombinert med mye vind tror jeg det var mye fert spredd rundt i lufta. Han var derfor litt ujevn på sporgaten, men fulgte ihvertfall retningen relativt greit. Ved starten kikket han opp på merkebåndet, akkurat som for å sjekke at det var her vi skulle gå. Jeg prøvde å glemme hvor jeg hadde gått slik at jeg skulle stole på han, og dette fungerte delvis (visse deler av terrenget er lettere å gjenkjenne). Jeg var litt spent siden vi ikke har gått spor siden i høst, og jeg er overrasket over hvor mye som sitter.

Etter litt pause og lek (vi var alene så jeg kunne ha han mye løs), trente vi apportering av treapport. Jeg startet med target og belønnet at han var borti bukken, deretter fikk han den i munnen mens jeg kommanderte "hold". Jeg prøver å øke tiden jeg krever at han holder den før jeg tar imot. Jeg kan vente enda et par sekunder denne gangen. Til slutt kastet jeg bukken ca 2 m og kommanderte apport. Han var rask ut og på vei tilbake kommanderte jeg "på plass" og derettter "hold. Jammen holdt han ikke bukken og satte seg på plass! Jippi! Jeg var fristet til å gjøre dette en gang til, men bestemte meg for at jeg skulle gi meg på topp.

Til slutt tok vi en tur opp på feltkurset. Da de var ferdige, lånte vi korridoren på ca 10 meters bredde. Christian løp ut med en gjenstand og påvirket masse, og han han mistet en gjenstand på vei tilbake. Sprocket løp ut og underveis slo han på den som ble mistet. Han var derimot treg tilbake (markerte), men fikk skryt da han endelig kom. Jeg sendte han raskt ut igjen, og han søkte bra. Etter funn var han atter en gang treg tilbake og markerte. Kan det være at leveringsinteressen er laber? Jeg har opplevd det samme på jaktcupen forrige gang, at han er raskt ute og finner, men så mister han liksom interessen for å returnere og avlevere. Jeg forsøker å rope et strengt "nei" når han markerer - kan dette være demotiverende?

Tips fra Finn Hugo: jobbe med langline, men ikke dra tilbake, kun jobbe positivt og bruke linen som hjelpemiddel. Masse jubel, belønning og ros ved retur og avlevering.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar