søndag 14. april 2013

Jakttrening i Sandefjord

I helga har jeg arrangert introkurs i jakt for retrievere i regi av DBHK, med instruktører Janicke Gurijordet og Anne Kathrine Haldorsen. Dagen i dag ble tilbrakt på Storøya hestesenter i Sandefjord. Sprocket måtte jo også få være med og trene litt. Han er blitt veldig god på ro ved sekken og satt fint før dagens økt.

Deltakerne startet med feltsøk og for å motivere ble det skutt med en litt svak pistol i feltet. En ypperlig anledning for oss til å øve på skudd! Jeg syns det gikk veldig bra. Jeg forsøkte selv å være avslappet og naturlig slik at ikke min sinnsstemning skulle smitte over på Sprocket og forverre situasjonen. Innimellom gikk vi litt fot med vendinger, eller jeg trente bli ved å kaste ut en dummy som jeg hentet. Sprocket registrerte skuddene, men ble mest giret de gangene vi sto passive og fulgte med. Jeg måtte korrigere et par ganger der han knallet. Men med line på kom han jo ingen veier!

Etter en pause i bilen, tok vi en liten økt til. Jeg prøver å øve inn en jaktfot som skal skille seg fra lydighetsfoten, både når det gjelder kommando og hvor vi har blikket. Ved jaktfot skal hunden ha blikket utover slik de får med seg det som skjer. Jeg har forsøkt meg litt fram for å se hva slags kommando som faller naturlig. Når vi går lydighetsfot er kommandoen "fot". For jaktfot virker det som "se fram" fungerer fint. Sprocket gikk veldig fint ved siden av meg i dag (med line), og vi hadde begge blikket fremover. Jeg roset han rolig innimellom, og repeterte kommandoen.

Jeg la to dummier i et slags minifelt mens Sprocket så på. Ingen tegn til uro eller knalling og han søkte bra. Deretter gikk jeg noen meter unna og la ned en dummy som Sprocket fikk apportere. Fokuset mitt på begge disse delene var at han skulle bli sittende rolig.

Vi fikk et lite avbrekk for å høre på Anne Katrine forklare og vise hvordan man trener inn sidedirigering. Da vi gikk tilbake til plassen vi hadde trent tidligere, gikk Sprocket en kjempefin jaktfot med line! Snart må jeg prøve dette uten line...

Jeg trente sidedirigering med Sprocket ved å sette han noen meter foran meg med en dummy på hver side. Jeg vekslet på å sende han til høyre og venstre. Han satt rolig mens han ventet på kommando. Avslutningsvis var det full feiring med tennisballer! Jeg hadde to stk slik at jeg kunne bytte og holde interessen oppe. Jeg kom på at idet han venter på at en ball skal kastes står han litt avventende foran meg etter å ha løpt et par skritt unna. Jeg ville utnytte dette til å øve på stoppsignal. Så da han løp forventningsfullt ut og snudde seg mot meg, blåste jeg stopp-signal og ropte stopp. Da han sto helt rolig kastet jeg ballen. Jeg repeterte dette et par ganger, og jeg lurer jammen på om dette er metoden vi skal klare å lære inn stopp på! Vi prøvde med å sende mot matskåler i fjor, men det ble aldri noe greie på det. Kanskje vi kan prøve dette igjen nå også, siden Sprocket er blitt såpass mye mer lydhør og førbar.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar