mandag 4. februar 2013

Stigende treningsform!

I dag har vi vært på LP-trening i hundeparken og det gikk bedre enn på lenge! Jeg tror forrige ukes motivasjonstrening har gitt resultater. I tillegg begynner vel hormonene å komme i i balanse etter div løpetisper. Det var færre folk i hallen og nesten bare kjente hunder.

Fellesdekk og tannvisning gikk veldig fint. Litt snusing måtte jeg riktignok korrigere, men han lå pent og rolig mellom Dina og en ganske urolig puddel.

Jeg prøvde å ha det moro hele veien, og ikke terpe på øvelsene for det er demotiverende for oss begge. Vi fikk en god gjennomgang på stå der jeg varierte om han gikk ved siden av meg eller om jeg rygget fra han. Her vanker det mye godbiter og det liker han.

Vi har såvidt trent på ruta et par ganger. I dag satt jeg en skål med godbit rett utenfor båndet og kommanderte han til ruta mot skåla slik at han måtte gå gjennom ruta. Dette gikk kjempefint. Vi kjørte litt hopp over hinder, både ved at jeg gikk fra han og kommanderte han inn på plass og at jeg sendte han over og ned i sitt - dette gikk veldig fint! Jeg gikk deretter tilbake til ruta, denne gangen uten godbitskål. Da han kom inn i ruta kommanderte jeg stå. Han stoppet såvidt opp de første par gangene, noe jeg belønnet. Plutselig sto han der, nesten midt i ruta! :) Bra!

Avslutningsvis tok jeg noen innkallinger. Jeg tok et par først der jeg belønnet og jublet skikkelig. Deretter kombinerte jeg ved at jeg fortsatte med enten stå eller dekk for å se om han klarer å ikke falle ut imellom. Han snuste og falt ut ved noen gjennomkjøringer, men jeg fikk til to kjeder der alt stemte og da ble det pølseregn og full jubel! I de kjedene som funket best løste jeg skikkelig ut etter innkallingen og nærmest overdrev skrytet for å holde han på nett. Det viste seg å være nøkkelen, han blir mye mer oppmerksom.

Og med dette pølseregnet som siste minnet fra dagens trening, håper jeg han gleder seg til neste gang.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar