søndag 13. januar 2013

Trening med dummy og and

I dag har vi trosset 15 kuldegrader og trent litt med dummy og and rett i skogkanten her vi bor. Jeg sørget for at Sprocket var godt oppvarmet før han skulle apportere.

Jeg kastet dummy selv, med Sprocket sittende i retrieverline ved siden av meg. Han knallet og føyk avgårde, og jeg klarte ikke holde igjen det glatte båndet med vanter på. Han hadde sett på Astro jobbe og var ganske giret, men forholdt seg allikevel forholdsvis rolig. Siden han kom raskt tilbake uten seiersrunde, fikk han en avmålt belønning (ville ikke belønne for mye siden han knallet). De to neste rundene fikk han vente i bli mens jeg gikk fram noen meter og kastet dummy litt videre fram. Han satt rolig og ventet begge ganger og apporterte fint.

Vi hadde tint en and som gutta skulle få bryne seg på. Sprocket virket veldig interessert. Han har vært litt avmålt tidligere, men vi har prøvd å øke interessen ved litt eksponering til lukt ved noen få anledninger. Anda lå et stykke fra oss siden Astro hadde jobbet med den. Jeg gikk derfor fram for å vise den fram og la den ned, mens Sprocket ventet i bli. Han kom løpende mot meg og ville ta med seg anda, men jeg fikk stoppet han og tatt han med til start.


Da jeg sendte han og kommanderte apport, satte han avgårde i et forrykende tempo. Han var veldig interessert i anda, men ikke fullt så interessert i å apportere den til meg. Han rakk å tygge istykker nebbet før jeg kom fram til han. Han vil gjerne løfte den med seg videre, som sitt "eget bytte". Jeg er glad for at han vil løfte den med seg, men jeg vil jo at han skal appportere viltet til meg uten å skade det. Vi avbrøt her etter at han hadde fått et par sjanser på å hente anda til meg.




Vi flyttet oss litt og jeg la anda på bakken. Jeg pekte på anda slik han skulle nærme seg den og klikket før han rakk å bite til. Siden interessen for å ha den for seg selv er blitt for stor, valgte jeg å snu på det og belønne at han stopper det han har tenkt til. Dvs. klikke og belønne fordi han bare snuser, og før han rekker å bite til for å dra den med seg. Jeg vil at interessen skal være stor, men han skal ikke ødelegge og herje med viltet. Kanskje det kan være en idé å trene med en kråke neste gang? Her vil lukten være mindre, men vi får trent på apportering med fjærkre.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar