søndag 6. januar 2013

Konkurransekurs i lydighet klasse 1-2 med verdensmester Maren Teien

Vi har en verdensmester i lydighet i klubben, Maren Teien, så når det dras igang kurs med henne var det bare å melde seg på. Kurset ble holdt lørdag 5. og søndag 6.januar i Drammen hundepark og varte i 6 timer pr kveld. Her kommer et sammendrag av det viktigste jeg fikk med meg.

Nerver
Jeg sliter veldig med nerver når jeg stiller til konkurranse. Maren mener nerver gir energi. Nerver trenger ikke være negativt og det er viktig å bruke det til noe positivt. Man blir mer skjerpet. Målet med konkurransetrening for de som er nervøse må være at hunden skal fungere selv om eieren er nervøs. Da må det mengdetrening til! Et annet tips er å kommandere med alle typer stemmer og holdninger slik at hunden ikke like lett skal bli påvirket av din egen sinnsstemning.

Hva ville jeg jobbe med?
 Innledningsvis ble vi bedt om å tenke hva vi ville jobbe med underveis i kurset. Maren la opp til økter med hver enkelt. Jeg satte opp følgende punkter:
  • stå under marsj
  • avstandskommandering
  • lineføring og kommandering
  • helhet
  • belønning med leke

Lek som belønning
Jeg vil gjerne kunne belønne Sprocket med leker, men det er vanskelig. Vi har helt fra han var valp belønnet med godbiter og han er veldig drevet på dette. Leker har ikke lik verdi. Han kan gjerne leke med en leke noen få sekunder hvis jeg inviterer, men neste gang jeg vil belønne er den samme leken helt uinteressant.

Tips til lek:
  • øke verdien på leken/gjøre de kule og attraktive for hunden, gjerne gjemme den litt unna/friste
  • leke førstemann - holde hunden i halsbåndet mens du kaster en leke, telle ned til tre og løpe samtidig til leken
  • løpe etter/jage når hunden har leken
  • snylte hunden for belønning/lek - dette er veldig motiverende
  • fylle vesten med alle mulige leker og la det bli en kaskade av leker når hunden har gjort noe virkelig bra
  • bruke som oppvarming til konkurranse slik at hunden blir heit (OBS! Kun for hunder som trenger drahjelp for å hetes opp!)

Stå under marsj
Vi har trent og terpet mye på stå under marsj i høst/vinter, men jeg føler fortsatt at denne øvelsen ikke sitter like ofte som jeg hadde håpet på. Da jeg skulle vise Maren fungerte det kjempefint og hun hadde naturlig nok ikke så mye tips. Han stoppet og ble stående.

Avstandskommandering
Sprocket spretter opp og kommer nærmere både på neddekk og oppsitt. På sitten er det lurt å belønne høyt opp, stå helt inntil hunden og ikke bruke håndtegn i starten. Når vi skal starte med stå i avstandskommandering, bør det trenes inn slik at hunden enten har for- eller bakbeina på samme sted hele tiden. For å trene inn at bakbeina er på samme sted fra stå til dekk, er det lurt å føre en godbit ned mellom forlabbene og inn under mot magen. Hunden følger denne med snuta og legger seg ned uten å flytte bakbeina.

Fellesøvelser
Begge kvelder hadde vi fellesøvelser - tannvisning, fellesdekk og fellessitt. Sprocket spratt litt forover på første tannvisning, men ble sittende på søndag. Han snuste et par ganger på fellesdekk. Maren lagde forstyrrelser ved å gå rundt med leke og sin egen hund, samt at hunden lekte i nærheten. Sprocket lot seg ikke påvirke. På treningene i hallen kan det være smart å bruke forstyrrelser innimellom, for det vil alltid være forstyrrelser på stevner.

Lineføring
Vi jobbet en del med lineføring siden Sprocket ofte faller ut og snuser i gulvet. Dette har vi jobbet med i hele høst, men det har ikke løsnet helt. I tillegg trenger jeg øvelse på å bli kommandert slik at jeg vender riktig.

Tips ved lineføring:
  • Gi godbit ved å føre godbit fra høyre til venstre hånd bak ryggen siden Sprocket trekker litt ut til venstre og fram. På denne måten trekker han inntil meg.
  • Timing! Både på korreksjoner og belønninger for å holde oppmerksomheten opp.
  • Rettlede ved å gi beskjed med en gang han faller ut (men ikke kjefte, bare lage en lyd, si f.eks "oi" og stoppe brått).
  • Belønne ALL kontakt
  • Stoppe for å gi belønning, vente til Sprocket er oppmerksom før vi går videre
  • Stoppe, trampe med en fot og si "nei" ved snusing. Dette ser ut ti lå fungere bra.
  • Jobbe Sprocket mye opp på forhånd, skape iver, kontakt og glede. Sprocket orker nok mer enn jeg tror så jeg må ikke være redd for å brenne han ut før vi starter.
  • På søndag gikk vi fri ved fot med Marens hund Amira som forstyrrelse etter å ha jobbet han mye opp på forhånd med lek og uforutsigbar belønning/bryte forventning. Så lenge jeg klarer å holde kontakten jobber han kjempefint. Det kan virke som at det blir en negativ spiral dersom han først faller ut og jeg må korrigere som gjør at vi like godt kan kutte ut og starte forfra med ny positiv energi.

Trene kjeder
Det fine med å trene kjeder er at vi kan variere når hunden belønnes. Hvis man gir belønning rett etter øvelsen hver gang, skaper dette forventning hos hunden og dette passer ikke med konkurransesituasjonen. Ved å trene mye i kjeder lærer hunden å gå lengre uten å forvente belønning. Det går et skille på å løse ut etter hver øvelse og belønne. Man har lov til å løse ut ganske kraftig i konkurranse, men ikke klappe på/herje med hunden.

Det er viktig å tenke ut på forhånd hvilket moment som skal belønnes. Det kan være alt fra selve øvelsen (dekken f.eks) til forflytningen mellom øvelsen. Hvor trenger hunden mer motivasjon og hvor vil jeg bryte forventningen? Det kan være nyttig å ha kjennskap til hva hunden tenker/forventer i de ulike momentene.

Det kan hende at det skjer noe uventet som gjør at belønning må tas i en annen del av kjeden enn først tenkt (hunden gjorde et annet moment helt feil). Eller kanskje ikke momentet man hadde tenkt ut ble så bra som man håpet på.

Lørdag forsøkte jeg en kjede med innkalling (som vi er ganske god på) etterfulgt av stå under marsj. Her tenkte jeg å belønne en rask stå siden Sprocket har en tendens til å gå noen skritt ekstra. Vi innså raskt at det er viktigere å sette fokus på at han ikke faller ut mellom øvelsene. Følg samme tips som lineføring. På søndagen ønsket jeg å trene en kjede med en kort fri ved fot, løse ut og gå videre til neste øvelse. Han falt ut og snuste, men jeg jobbet han inn og da var det full jubel ved kontakt.

Forberedelse til konkurranse
Det er dumt å ha rutiner man MÅ gjøre før en konkurranse for det kan hende det ikke er tid eller plass for rutinene hver gang. Hunden bør kunne takle ulik lengde på oppvarming. Dommeren skal kanskje plutselig på do akkurat idet det er din tur, og da må hunden fortsatt kunne holdes klar til start. Maren anbefaler å overtrene ca to uker før konkurranse. Med dette menes at øvelsene gjøres så vanskelige med forstyrrelser osv at selve stevnet blir barnemat. Hunden vil lære å takle stress og forstyrrelser. Siste økt før stevnet er det lurt å trene momenter slik som innsitt, stå ved kjegle og belønne/motivere kraftig. Hunden vil huske dette når det gjelder. 

Introduksjon til neseprøve
Det siste Sprocket gjorde på søndag var å bli introdusert til neseprøve. Vi var begge slitne, men Sprocket elsker å lære nye ting så da ville jeg avslutte med noe som var nytt og motiverende. Jeg gned på en pinne som vi puttet i en plastkopp sammen med en liten pølsebit. Jeg holdt denne mot Sprocket og han fikk belønning for å snuse på koppen. Etter et par repetisjoner, satte vi koppen i et stativ der det sto flere kopper med pinner i. Pølsebiten ble fjernet. Jeg ga håndtegn mot stativet og kommanderte søk. Maren klikket og jeg belønnet da Sprocket snuste på riktig kopp. De første gangene søkte han rundt og gikk over stativet. Han kjenner jo kommandoen, men ikke i denne settingen. Dette løste jeg ved å bøye med ned og gi håndtegn tett inntil stativet samtidig med kommando et par ganger. Deretter kunne jeg stå rett ved og kommandere med vanlig holdning. Dette forsto han!

2 kommentarer:

  1. Oioioi! For et fantastisk referat! Nå ble jeg ekstremt imponert :D Dere har så mye fine momenter å bygge videre på, så dette skal dere nok fikse! Sees i klubben :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk takk! :) Prøvde å få med alt som er viktig for oss. Takk for et flott og inspirerende kurs!

      Slett