søndag 27. januar 2013

Jakttrening på de trønderske myrer

I helga har vi vært på kenneltreff og jaktkurs med Redrivals på Lundamo. Det var veldig gøy å se alle søsknene til Astro. Sanna Hallgren var instruktør på kurset og mer om dette kan leses i Astro sin blogg.

Teorien på kurset var en veldig fin repetisjon for meg - det er mange detaljer i treningen vi fortsatt burde jobbe med. Stikkord: target, gripeøvelse med dummy, stadga (med forstyrrelser som godbitskål, dytte i baken, dra i båndet, leke), jaktfot mellom to godbitskåler, slipp og vend (dvs. når noe kastes, skal hunden kunne fokusere om og bli med i motsatt retning). I tillegg mangler vi å få inn stopp-signal så i løpet av vinteren bør vi ha som mål å jobbe med alle disse detaljene.

Sprocket fikk være med på turen og vi stakk avgårde for litt trening slik at han ikke bare skulle bli liggende i bilen. På lørdag "hermet" jeg etter valpene og trente target og gripe-øvelse. På targetøvelsen var Sprocket veldig ivrig, men ble litt frustrert da jeg krevde lenger trykk før belønning. Da begynte han å tilby andre atferder som dekk for å se om det ga belønning. Det viktige her er å vente ut hunden -  la de forstå hva du vil ved å prøve seg fram for å oppnå belønningen.

Det samme skjedde med dummy, og det er tydelig at jeg ikke kan gå for fort fram. Det er en veldig fin øvelse for å trene fast grep. Man starter med å holde dummien i en ende foran hunden. Til slutt kunne jeg legge dummien på bakken. Han blandet disse to øvelsene litt, så bør kanskje trenes hver for seg.

Videre trente vi enkeltmarkering i åpent terreng, der jeg la ned dummy ca 20 m unna. Dette gjorde jeg to ganger og han var veldig rask, men tok en liten seiersrunde første gangen.

Vi trente også sidedirigering til høyre. Jeg la ned en dummy og kommanderte. Rask apportering etter litt søk fordi han løp for kort ut. Deretter la jeg dummy på samme sted pluss et stykke ut til venstre der han ikke så at jeg la ned noe pga buskas. Sendte han til høyre først og siden det var samme sted som tidligere fant han dummien med gang. Vi gikk fot fram til punktet jeg sendte han ut fra og jeg dirigerte han ut til venstre. Veldig spent på om han stolte på at jeg hadde lagt noe der! Han fant dummien og var rask tilbake. Bra jobbet!

Sliten og kald Sprocket tok gjerne en tur under dyna på lørdag
På søndag startet vi med å trene slipp og vende om. Øvelsen utføres ved at jeg kaster en dummy med Sprocket sittende ved siden av meg, snur og går ca 10 meter før en ny dummy kastes mens Sprocket sitter. Jeg tok først en runde med bånd en gang til hver side, deretter uten bånd. Jeg var veldig tydelig på å kommandere bli før jeg kastet dummy. Han fulgte meg fint da vi snudde, ingen tegn til knalling og gikk en helt ok jaktfot (men denne skal vi trene mer på).

Til slutt trente vi lang markering. Jeg gikk ca 50 m mens Sprocket satt igjen og la ned to dummier. Sprocket hadde god fart ut, men løp  ca 20 m for kort. Her startet han å søke, og jeg prøvde å dirigere, men han hørte ikke. Vi har jo ikke trent så mye på stopp-signal så han vet ikke at jeg vil hjelpe han. Til slutt kom han dypt nok. Apport av dummy nr to var perfekt - da visste han hvor langt han skulle. Men han måtte bli fortalt at han skulle ut igjen ved at jeg tok et par skritt fram og kommanderte apport på nytt. Jeg tror han begynte å bli sliten. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar