onsdag 12. desember 2012

Lydighetstrening

I dag har vi trent med konkurransegruppa i hundeparken. Vi rakk akkurat å være med på fellesdekk og Sprocket var veldig flink. Som vanlig på treningene gikk jeg mye lineføring med Sprocket og prøver å variere mest mulig og være uforutsigbar. Jeg vil jo ikke at han skal gå lei av lydighetstreningen siden det blir mye av det nå på vinterstid. Lineføringen var veldig bra og han faller ikke ut for å snuse!

Sammen med Trine Lise og Roxy prøvde vi en ny øvelse: jobbe veldig nært en annen hund mens denne sitter stille. Vi gikk rundt ekvipasjen, både med Sprocket på utsiden og innsiden, vi stoppet helt inntil Roxy på siden og vi stoppet snute -i-snute. Vi byttet på hvilken ekvipasje som var i bevegelse. Dette fungerte kjempefint, begge hundene var superflinke.

Vi prøvde også å belønne ved å sende mot en skål med godbit. Jeg vil jo gjerne variere treningen mest mulig og det er kjekt å kunne belønne på flere måter. Sprocket er ikke så glad i å leke som belønning. Jeg forsøkte å belønne med godbit i skål på lineføring og da vi trente stå blant annet. Vi har fortsatt ikke en bombesikker stå så her må vi fortsette å jobbe.

Vi fikk også hjelp til å trene ruta. Vi måtte prøve oss litt fram med hva som funket som "trekkplaster" mot ruta. Vi brukte godbitskål her også. Jeg sendte Sprocket mot ruta med kommando "ruta" og forsøkte å kommanderte stå idet han var ved skåla. Det fungerte litt halvveis, men nå er vi helt i startgropa med denn øvelsen så her burde vi kanskje plukke ting mer fra hverandre først.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar