mandag 3. desember 2012

Lydighetstrening

I dag har vi trent lydighet i hundeparken. Som vanlig trente jeg mye lineføring. Berit har tipset meg om at jeg skal være fjollete og uforutsigbar. Prøvde derfor å tulle og tøyse, skifte retning brått og være litt gal. Innimellom gikk vi vanlig, "kjedelig" lineføring. Dette ga virkelig resultater! Etter litt jobbing kunne jeg ha slakk (!) line mens vi gikk!! Det kan jeg ikke huske at vi har hatt. Han fulgte fint med og ingen tendens til snusing eller surre avgårde i en annen retning. Jeg kunne også tøye veldig på hvor mye han jobbet før han fikk godbit. Jeg skrøt selvfølgelig av han underveis :)

Vi øvde også litt stå under marsj. Han står nå hvis jeg har en tydelig kommando kombinert med håndtegn og bittelitt sakk på farten. Fremgang her også! Han vrir seg litt med når jeg skal gå to skritt bak, men det er bedring å spore.

Vi jobbet med avstandskommandering. Han spretter innimellom nærmere, så jeg kan ikke ha for stor avstand. Opp-sitten er fin, han løfter ryggen i et passe hopp.
Sammen med Astro forsøkte jeg en øvelse som blir konkurranse for hundene. Jeg rygger og hundene skal følge etter. Det er om å gjøre å utføre en kommando først. Siden vi ikke har prøvd dette før, begrenset jeg det til sitt og dekk. Samtidig får Astro øvd på kom siden jeg sier det idet jeg rygger. Her var de stort sett like raske begge to.

Da vi kom hjem, fant Christian fram en and fra fryseren.Sprocket fikk snuse en del, og jammen fikk vi ikke han til å hente anda tre ganger. Den første gangen stakk han i motsatt retning, men så fort vi fant fram godbiter kom han til oss med anda. Framskritt igjen!!

Hmmm... denne var rar!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar