søndag 30. desember 2012

Jakttrening på den svenske landsbygda

I går trente vi jakt i skogen ved Mjølkerød golfbane, rett ved Norconsult sin firmahytte. Planen var å bli på hytta til over nyttår, men en kortslutning/brann i støpselet til komfyren satte en stopper for ferien. Det var lite snø og skogbunnen var nærmest snøfri - fint for hoftene til Sprocket!

Vi startet med et lite felt med seks dummier. Sprocket fikk se på mens vi kastet ut dummiene. Han hentet raskt og effektivt fire dummier og virket å være i storform. På femte søket jobbet han langt utenfor området så da han endelig fant dummien avsluttet vi denne runden.

Neste runden hadde vi bare tre dummier ute og han apporterte igjen raskt og effektivt. Han avleverer dummien foran og setter seg inn på plass før jeg belønner.

Etter en liten pause tok vi et par runder med dirigering, dvs. den øvelsen der jeg legger en dummy et stykke til siden for Sprocket før jeg stiller meg noen meter foran han og dirigerer ut til den siden dummien ligger. Dette fungerte også veldig fint. Han apporterter, leverer foran og kommer inn på plass.

Neste øvelsen jeg prøvde var å kaste markering mens Sprocket satt i bånd ved siden av meg. Poenget her er å unngå knalling. Jeg sto med foten på båndet og prøvde ellers å ha en avslappet holdning. Første kastet rykket han litt til, men da kommanderte jeg bli og hentet dummien selv. Neste kastet fikk han en strengere bli før kastet og satt som en påle. Han fikk apportere som premie. Jeg kastet igjen og han ble sittende. Vi snudde og gikk noen skritt fot før vi vendte igjen og han fikk apportere. Siste kastet la jeg en dummy bak oss før jeg gikk tilbake og kastet. Han ble sendt på dummien vi la ned først - jeg tok noen skritt mot denne før jeg sendte Sprocket. Til slutt fikk han hente den jeg kastet. Igjen var det god effektivitet og fin avlevering i front før han setter seg på plass.

Det siste vi gjorde var at vi sto inni skogbrynet mens Christian kastet markering ute på golfbanen. Sprocket hadde line på ved første kastet, på andre kastet hadde han linen slakt rundt brystet. Her ble det både terrengskifte og en liten skråning. Første gangen fungerte kjempefint, han apporterter og er rask tilbake. Siste kastet tok han en durabelig seiersrunde og la seg til å tygge på dummien. Jeg snakket strengt til han og gikk han i møte og jammen kom han ikke med dummien til slutt!! Det syns jeg tross alt var veldig bra. Jeg tror han fortalte i klartekst at det var nok trening og det var meget forståelig - han hadde vært eksemplarisk hele treningen og det er ingen selvfølge ;) For å kunne avslutte med noe hyggelig gikk vi litt fot og trente kontakt før vi ga oss.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar