onsdag 21. november 2012

Lydighetstrening

I kveld var det lydighetstrening i hundeparken igjen. Vi hadde litt andre planer enn trening slik at vi bare delvis fikk med oss konkurranstreningen.

Sprocket kan ikke stå under marsj, og jeg er usikker på hva det kommer av siden vi trener den øvelsen jevnlig. Kanskje er vi nødt til å plukke øvelsen helt fra hverandre? Jeg forsøkte derfor å rygge mens Sprocket går mot meg og kommandere stå for deretter å kaste en godbit til han. Han stopper ikke hvis han ser godbiten, da kommer han nærmere. Jeg må derfor enten ha hånda med godbit på ryggen eller ikke ha godbit klar til kast i hånda. Jeg økte ettterhvert tiden mellom kommando og kast av godbit. Etter noen repetisjoner kunne han delvis gå på plass og jeg fikk han til å stanse med tydelig kommando og et liksom-kast av godbit slik at jeg kunne gå et par skritt unna før jeg faktisk kastet.

En annen ting vi sliter med er treg neddekk. Jeg tok derfor noen runder der jeg fikk han til å dekke raskt ned fra utgangsstilling ved at jeg "smalt" en godbit ned i bakken foran nesa hans. Vi jobbet også litt med å kunne ha større avstand på avstandskomamndering. Han har en tendens til å sprette nærmere på oppsitten eller krype nærmere på neddekken. Jeg har derfor stått kloss inntil på flere treninger nå, og siden dette fungerer må vi jobbe med avstanden.

Det var satt opp en rute i hallen. Dette har vi aldri forsøkt på, men vi sto i nærheten så jeg bare pekte med hånda og sa "ruta", og da gikk han innenfor kanten ihvertfall. Han syns alltid det er gøy med nye ting. Vi trente også litt lineføring og tok noen innkallinger.

Vi ble med på felles sitt og fellesdekk før vi ga oss. Lit snusing måtte jeg korrigere på fellesdekken, men ellers gikk det veldig bra.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar