lørdag 24. november 2012

Brukstrening på Bikkjebu

Endelig en dag med oppholdsvær! Turid ville gjerne ha med folk til Bikkjebu så da måtte vi jo slå til. Jeg hadde uansett lyst å trene spor en gang veldig snart for det har vi ikke gjort siden klubbmesterskapet. På vei inn til hytta gikk hundene løse. Vi hadde også selskap av flaten Thelma i tillegg til Birk.

Jeg la et spor som var ca 120 m, med fire pinner underveis og reven på sporslutt. Det var både i lyng og steinur dekket av blader. Sporet lå i ca 40-45 min før vi gikk. Jeg oppdaget noe som overrasket meg: han går bedre og mer fokusert i steinur enn i lyngen. Jeg ville trodd det var lettere i lyng der det er mye fert, men her mister han sporet og virker usikker. På tørrere underlag er han veldig sporsikker, har nesa planta i bakken og trekker meg videre. Han fant tre pinner og slutten. Veldig fornøyd med det!

Før vi gikk sporet øvde jeg på "gå foran i line". Det er også lenge siden vi har gjort denne øvelsen og jeg burde nok trent elementene hver for seg. Han snur seg imot meg idet jeg slipper linen og sier "foran". Jeg må derfor sakke ned for at han komme noen skritt før meg bortover. Det blir litt halvveis og neste gang burde jeg starte med elementene hver for seg før jeg setter noe sammen. Turid mente at siden jeg har trent at stå er på siden av meg, blir det veldig rart for Sprocket at stå plutselig er noe som skal skje foran, og at det kan være derfor han snur seg på den delen av øvelsen.

Vi tok også et par slag rundering. Han fikk ikke se at figuranten forsvant til skogs. Vi gikk mot starten og som vanlig satte jeg han igjen et par meter fra start og gikk fram for å snuse i lufta og kikke innover i skogen. Han virket veldig fokusert og hørte på mine kommandoer (og det er ingen selvfølge). Han prøvde seg nemlig på en liten tyvstart, men jeg fikk stoppet han med en gang og kommanderte han tilbake på plass. Han hadde god fart ut og hadde en fin bue på slaget. Kom tilbake med løsbitt og stolt holdning og var rask ut på påvisning.

Vi tok et slag til og han var veldig flink igjen. Jeg mistenker at rundering er en av favorittene hans siden han var så dyktig i dag. Det er jo litt paradoks siden det er kanskje en av de grenene som kan være hardest for hoftene hvis vi skulle satset. Men det er veldig gøy å se at han liker det så godt. Det kan jo være at det er stor stas å treffe mennesker, han er jo en veldig sosial hund og glad i mennesker.

Vi avsluttet dagen med lek og moro på vei tilbake til bilene. I tillegg til Birk, hadde vi nå selskap av Dexter, en ca 7 mnd gammel toller. Det var veldig gøy for hundene og de lekte fint sammen. Måtte korrigere Sprocket idet han forsøkte å dominere Dexter et par ganger, men det var alt.

2 kommentarer: