lørdag 17. november 2012

Jakttrening

I dag har vi trent på firkantøvelsen som ble gjennomgått på jaktkurset for et par uker siden. Det regnet en del og været var generelt guffent, men etter en hel uke treningsfri var det på tide med litt skikkelig hjernetrim for rødpelsen. Vi trente på jordet bak huset.

Siden Sprocket trenger god oppvarming gikk vi først en runde der jeg satte ut kjegler i alle hjørnene. Jeg tok god avstand mellom kjeglene, ca 20-25 m. Sprocket gikk veldig fint i line hele runden. Vi gikk deretter en runde for å legge en dummy ved hver kjegle. Fin lineføring her også, med god kontakt.

Jeg sendte først til den dummien som ble lagt ned sist. Hentet denne kjapt og kom fint på plass uten noe tegn til rampestreker. Dvs. han løp avgårde før jeg trodde jeg hadde kommandert, men jeg kom på etterpå at jeg sa et lavt ja idet han kikket rett vei og det er jo rett kommando så den får jeg ta på egen kappe.

Vi gikk til denne kjeglen og sendte på den som ble lagt ned nest sist. Flott apportering igjen. Da vi gikk til dette hjørnet, kom Astro og Christian i synsvinkelen. De trente på korte markeringer, Astro har blitt så ivrig på å hente leker så det måtte testes på dummy. Jeg strevde lenge med å få Sprocket til å fokusere på riktig dummy og da jeg trodde han var på rett spor fikk han løpe. Men neida, han føyk rett og apporterte Astro sin markering. Jaja... Han er en god markør, har jeg hørt... Flyttet oss nærmere riktig dummy og sendte på den. Flott arbeid igjen. Siste dummy hentet han også fint, etter først å ha skjenet mot dummybagen som lå i bakkant, men han hentet seg inn. Fin fri ved fot mellom alle kjegler.

Gjentok samme mønster en gang til, denne gang helt perfekt på alle hjørner - flott apportering, finfin fot mellom kjeglene, lydhør, god kontakt... Jeg var så stolt!!

Siste runden gikk vi samme mønster da vi la ut dummiene, men istedet for å sende fra kjegle, gikk vi inn mot midten. Jeg sto litt nærmere den dummien jeg ville at han skulle hente enn midten. Dette gikk veldig bra. Vi vred oss 90 grader og sendte på neste, nok en flott apportering. På den tredje flyttet vi oss kun noen skritt nærmere fra der vi sendte sist og sto noen skritt fra midten. Jammen fikset han ikke dette også, jeg var så glad og stolt.

Den fjerde og siste løp han bare videre med, rett mot friområdet og husene på enden av feltet. Avstanden fra meg var såpass stor så jeg fikk ikke stanset han eller korrigert. Han skulle tisse og sa vel egentlig klart og tydelig at det nå var nok. Da jeg fikk han på plass, måtte han hente dummien han slapp slik at vi fikk en god avslutning.

Dette var en kjempefin økt!! Noe smågrums, men alt i alt syns jeg han jobbet bra og var fokusert på oppgaven. Vi har ikke trent oppe på dette jordet før.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar