torsdag 18. oktober 2012

Siste lydighetstrening før klubbmesterskap

På søndag er det klubbmesterskap i lydighet og vi hadde siste sjanse til å finpusse kunnskapene.

Vi startet med tannvisning. Siden det går kennelhoste i klubben, tok "dommeren" bare på hodet. Jeg syns Sprocket var flink, han ble sittende og var tilgjengelig. Neste øvelse var fellesdekk og også dette gikk veldig bra, til tross for at det var flere urolige hunder rett i nærheten. Han flyttet omtrent ikke på hodet!

Vi gikk deretter videre til dekk fra holdt. Så lenge jeg passer på at vi har kontakt idet vi starter øvelsen, følger han fint med og henger med på "holdt"-n. Da fungerer også dekk, selv om han er litt treg på vei ned.

Stå under marsj var neste øvelse og denne sliter vi med. Han må ha en del skritt før han stopper og jeg må gi tydelig kommando. Her kan det være en ide å heller bruke et håndtegn i tillegg og heller få poengtrekket inntil vi har lært inn øvelsen. Fikk forslag om å late som jeg kaster en godbit bak til venstre. Vi har øvd mye på dette, men det sitter liksom aldri...

Vi tok innkalling og dette kan vi (fortsatt). Det var noe løpetid på gang et sted i går og han var ukonsentrert første gangen, men kommer forby på innkalling og jeg har sluttet å klaske meg på låret.

Vi avsluttet med avstandskommandering. Han jobber seg nærmere for hver kommando så her må vi fortsatt jobbe nært. Det hadde vært en intens økt uten pauser så jeg merket han begynte å bli sliten i hodet. Jeg tror også det er lurt å variere belønningen slik at det blir uforutsigbart. Vi terpet ikke så mye på dette, det blir for nært stevnet til å gjøre underverker uansett.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar