onsdag 19. september 2012

Lydighet - konkurransetrening

På tide med mer finpuss - i dag var det konkurransetrening i hundeparken. Vi startet med tannvisning og fellesdekk. Tannvisning gikk greit, men han er litt glad for at noen prater til han og vil gjerne hilse. Fellesdekk gikk som en drøm, jeg måtte korrigere en gang da han snuste litt på bakken, ellers lå han fint og rolig i tre minutter.

Fikk hjelp til lineføring. Her må vi helt klart ta noen steg tilbake og jobbe i små etapper med fokus på kontakt. Viktig å motivere og tørre å gi av seg selv underveis. Klarer man det, oppnås god kontakt - det så jeg tydelig da noen andre gikk med han.

Ble også kommandert et par ganger og lærte at "helt om" faktisk alltid skal være MED klokka. Her trenger jeg visst mer trening. Litt ugunstig og forstyrrende at det er begrenset plass og hunder på alle kanter.

Jeg jobbet også med dekk, særlig med tanke på bruk til avstandskommandering. Han er innimellom litt treg med å komme seg ned. Et tips er å plukke momentene fra hverandre og kun jobbe inn hurtighet på dekken alene. Før en godbit raskt ned og nært snuten. Husk alltid å belønne ved at jeg selv tar et skritt nærmere Sprocket, ikke omvendt!

Vi tok et par "stå under marsj". Han stanser greit på en tydelig kommando, men snur seg når man passerer på vei forbi igjen. Her må jeg safe litt med å kommandere bli idet jeg nærmer meg han. Da funker det! Han blir stående!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar