torsdag 20. september 2012

Brukstrening

Fjerde kveld med hundetrening denne uka og i dag trente vi bruks på Bikkjebu. Jeg startet økta med å trene "gå foran i line". Fikk hjelp av Anne-Bett, som kommanderte og veiledet. De to første rundene fikk han gå rett mot ballen på stativene. Dette for å øke motivasjonen fremover. Etter noen få ganger fram og tilbake, satt den! Jeg må sakke bittelitt ned for at han skal gå foran meg, men han går veldig fint i line og drar ikke for mye. Han er også oppmerksom og søker blikket mens han går fot. Jeg tror jammen lydighetstreningen begynner å gi resultater.

Neste på agendaen var skuddtrening. Jeg bestemte meg for å ha han i dekk. Fire skudd med ett minutts mellomrom. Han ble litt urolig og klynkete mellom skuddene. Usikkerhet/nervøs/forventningsfull? Da skuddet gikk av føyk han opp. Jeg prøvde å virke avslappet og rolig, uten å belønne/godsnakke for mye. Dette håper jeg gir signaler om at dette ikke er noe å reagere på.

Vi tråkket en korridor i feltet, som var ca 15 m bred. Det ble lagt ut fire gjenstander mens Sprocket fikk se på, to gjenstander langt ut og to mot midten. Første gjenstand hentet han fint, hadde god fart begge veier. Dette var den ene gjenstanden langt ut. Neste runde søkte han litt mer, men fant en plastdings (pakkebånd-snelle) som han snuste på, tok med videre ut i feltet før han tygde litt på den og slapp den. Prøvde å kommandere apport, men det hjalp ikke. Han søkte videre og tok en lang runde rundt i feltet. Der fant han den andre gjenstanden på midten. Han startet med å returnere, men ombestemte seg noen meter unna meg og begynte å leke og bite på gjenstanden (krokodillen). Strengt "nei" fungerte absolutt ikke, her var det seiersrunde de luxe. Fikk til slutt fanget han inn og da bar det rett i et av burene for en tenkepause.Jeg gadd ikke kjefte og stresse noe mer siden han tydeligvis ikke hørte på "nei"-et, bare prøvde å besluttsomt føre han til buret. En ekstra "straff" ble det at Cleo nå fikk hente tingene i feltet.

Etter en timeout, la jeg ut de to gjenstandene på dypet igjen. Nå hentet han disse fint, god fart og fin retur. Raskt ut i søk igjen. Jeg passet på å skryte ekstra selvfølgelig. Veldig fornøyd med at han konsentrerte seg igjen!

Siste post var et spor. Dette lå i ca 1 time og 20 min, ca 150 m, tre vinkler og fire pinner. Første delen var midt i et bjørnebærkratt så her jobbet han naturlig nok ikke så godt og gikk rett over pinnen. Da vi kom ut i litt mer normal skog, gikk han veldig fint spor. Fant de tre neste pinnene, hadde fine vinkler og god fart. Jeg så veldig godt i et parti at han var sporsikker, han virket veldig fokusert og trakk godt i lina. Han mistet sporet et par ganger, men finner det greit igjen.  Da "stuper" nesa ned i bakken. Når han er mer på søken etter sporet er hodet høyere og han værer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar