onsdag 27. august 2014

Grunnkurs i smeller - kveld 2

I kveld var andre kvelden på grunnkurset. Vi hadde heldigvis fått trent et par ganger siden sist. I går søkte Sprocket på en full bane flere ganger. Han fikk se boksen bli flyttet. I boksen lå en tennisball. Han er blitt roligere og tilbyr ikke like mye adferd ved markeringen. På markeringstreningen er han også mer konsentrert, men han er veldig kjapp så hodet er oppe fra mynten før hånda mi har nærmet seg godbitene. Her tror jeg at vi må gå sakte fram. Jeg hadde også bedt han snuse på en boks med en skinnbit i og belønnet hver gang han gjorde dette.

 Siden vi allerede hadde trent en full bane fortsatte vi med det i dag. Jeg hadde misforstått hvordan vi skulle trene med selve smelleren - jeg hadde ikke fått med meg at den skulle ha samme lukt som søket. Grunnen til at dette gjøres er fordi man introduserer smelleren for hunden før den settes i søk. Jeg valgte derfor å putte tennisball i begge boksene siden det er det Sprocket har trent mest på.

Han satte seg fint ned foran banen og snuste på smelleren før jeg satte han i søk. Sprocket var blid, konsentrert og ivrig. Gro la raskt merke til et par ting ved adferden:
- når Sprocket har funn vrir han hele bakkroppen mens han snuser, og rett etter kommer labben fram. Her må jeg time godt!
- Sprocket synes det er unødvendig å remarkere - han mener han har fortalt tydelig hvor smelleren er og syns jeg skal forstå dette første gangen. Hvis jeg krever remarkering melder han seg litt ut og tenderer til å tilby andre adferder. Løsning: kun markere en gang før man går til motsatt ende av banen og setter han i søk derfra (etter å ha fått introdusert smelleren på nytt). For å forsterke belønningen ytterligere bør jeg innimellom belønne med en tennisball som jeg kaster rett ved banen.

TIPS:
- Ved innlæring av å lukte på smelleren kan det være veldig lurt å føre boksen over hundens hode, fra toppen av hodet og videre over snuten. Dette vil automatisk gjøre at hunden strekker seg etter boksen, og forhåpentligvis snuser.
- Pass på hundens posisjon ved starten av banesøk. Hunden bør sitte rett foran banen (mange førere stiller seg der istedet, med hunden på siden av banen).
- Vis et håndtegn ned mot banen når du gir kommando.
- Viktig å tenke på ved belønning: timing, kriterier/krav til adferd og belønningskvalitet (forsterke ønsket adferd med bedre belønning).
- banesøk: korte økter, trene markering utenom - bare jobbe søk på bane.

TIPS vedr. smellerbokser:
- Ta på alle boksene, også medhjelper. OBS! Ikke oppå lokket.
- Hold utstyr så rent som mulig, men ikke vær hysterisk.
- Vask alle bokser etter hver trening i oppvaskmaskin.
- Legg skinnbiter som er brukt i en annen pose et par dager. Da er lukten borte.

TIPS vedr. kassesøk:
 - ikke flytte på kasse med lukt. Denne stilles midt i rommet ved innlæring.
- sett på flere kasser når hunden begynner å gå rett på kassen.
- vurder om hunden skal være løs eller i line under innlæring.
- det er kun tiden som betyr noe, trenger ikke ha system i søket.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar