tirsdag 17. juni 2014

Runderingstrening

Sprocket klar for rundering med fastbitt
I kveld har vi vært på runderingstrening på Bikkjebu. Det var sol og varmt vær, men Sprocket gikk som hund nr 4 så temperaturen var heldigvis gått noe ned. Jeg bestemte meg for at han skulle ha fastbittet rundt halsen, men fortsatt hente løsbitt siden vi ikke har brukt fastbitt tidligere. Jeg ville dessuten forsøke uten påvirkning.

Vi startet med at starten skulle dekkes og det lå figuranter på hver side. Jeg satte Sprocket igjen før startlinja og gikk fram for å "besiktige terrenget". Sprocket fulgte meg greit fram til startposisjon og føyk ut i god fart. Han ble lenge borte, på tross av rop og fløyting. Etter en halv evighet som han løpende mot oss etter å ha vært langt fram og over i terrenget på motsatt side. Nå følte han at området var godt dekket og var litt vanskelig å sende fra samme sted. Men med litt kommandering løp han etterhvert ut og gikk i funn. Han kom inn samme vei. Farten ut på fast påvisning var god. Figuranten lå på 50 m så han løp vel rett forbi første gangen.

Jeg måtte peppe og kommandere veldig for at han skulle gå ut på motsatt side også, men fikk han ut til slutt. Igjen kom han tilbake samme vei som han løp ut etter funnet. Påvisningen hadde god fart denne gangen også. På neste slaget var han heller ikke blitt videre samarbeidsvillig, på tross av pepping både på vei inn og på linja. Jeg fikk han tilbake på plass og ropte "Hvor er Nils?" Da fikk han farten på seg og gikk på figuranten etter litt søking. Også denne gangen kom han tilbake samme vei som han gikk ut. Farten på påvisning var gått litt ned, men nå begynte han å bli sliten.

Jeg forsøkte atter en gang med pepping på vei til linja etter dette funnet, men han ville ikke gå utover på motsatt side. Vi bestemte oss for å prøve en påvirkning. Første gangen så han ikke figuranten godt nok så vi måtte gjenta påvirkningen. Nå var farten ut bra på tross av at han var sliten. Jeg lot han løpe på løs påvisning for å øke motivasjonen. Vi tok enda ett slag på motsatt side med påvirkning og løs påvisning før vi ga oss. På dette siste slaget beveget han seg noen meter fremover i terrenget og kom heldigvis ikke tilbake samme vei. Da jeg skulle ta av tjenestetegnet la jeg merke til at han hadde tredd foten gjennom fastbittet. Jeg håper ikke han har løpt slik hele treningen! Det kunne kanskje forklare litt av utfordringene... Men med masse belønning og jubel tilbake på midtlinja tror jeg vi fikk avsluttet veldig bra på tross av problemene på linja tidligere i treningen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar