lørdag 23. november 2013

Mer spor på frossen mark, felt og lydighet

Sprocket venter på spor i strålende høstsol
I dag har vi vært inne på Bikkjebu og lagt spor ved hytta. Jeg la spor for Sprocket ved siden av feltet. Her er det ganske tett vegetasjon med mye kvist og litt ufremkommelig så det ble ikke helt rette linjer på sporet. Sporet var rundt 200 m, U-spor med to høyrevinkler og jeg la ned tre pinner pluss reven på slutten og merket underveis + vinkler. Sporet lå 20 min.

Sprocket fikk motstand i lina for å øke motivasjonen. Vi hadde litt startproblemer med at han ved første pinnen hang seg helt opp i alle pinner og skulle leke med pinnene før han gadd å plukke opp den jeg hadde lagt ned. Da han ble ferdig med dette jobbet han konsentrert videre. Han fant alle pinner, tok vinklene fint og holdt god fart hele veien.

Vi trente korridor i feltet. Denne var ca 15 m bred og det ble lagt ned tre gjenstander (dypt, midten og nært). Sprocket har ikke trent bruksfelt på evigheter og motivasjonen var på topp. Han hadde god fart hele veien og startet søket på dypet. Han fant ganske raskt gjenstand der ute og kom tilbake av seg selv. Etter avlevering av denne fortsatte han søket på dypet, også utenfor tråkket område. Det er tydelig at han sjekket de "vanlige" stedene. Jeg lot han søke en stund før jeg kalte inn og sendte på nytt. Christian mente jeg ikke burde berøre Sprocket mens han er inne for da blir han dempet så denne gangen fikk jeg han bare på plass, belønnet og sendte uten å berøre han. Ny runde med søk uten resultat... Jeg vet at Sprocket fort blir umotivert så jeg kalte inn igjen og påviste den nærmeste gjenstanden. Denne fant han selvsagt med en gang da jeg sendte han. Dette var en oppvaskbørste og det har vi ikke brukt så mange ganger. Sprocket kom kjapt på innkallingen (med fløyte) begge disse gangene og det er ingen selvfølge. Jeg syns det ble en fin runde i feltet.

Vi trente også litt lineføring. Jeg har kun fokus på at at han skal se på meg og følge med idet vi starter å gå. Jeg belønner riktig adferd med klikker etterfulgt av godbit. Når han har fulgt meg oppmerksomt noen ganger, gikk vi noen skritt lenger lineføring der jeg belønnet med ros underveis før jeg løste ut med klikker og belønning. Etter noen runder med dette la jeg på vendinger før jeg løste ut. Vi holder ikke på lenge om gangen, men jeg forsøker å holde motivasjonen oppe.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar