tirsdag 23. april 2013

Snart bart på Bikkjebu

I kveld har jeg og Sprocket vært inne på Bikkjebu med Anne-Bett og Cleo mens Christian og Astro var på feltkurs. Jeg hadde håpet det var bart nok til å gå et spor, men det var det ikke.

Vi startet med å gå felles lineføring. Anne-Bett og jeg byttet på å kommandere. Sprocket gikk til tider veldig bra og hadde god kontakt. Jeg belønnet og roste ofte i starten, og prøvde å kreve litt mer etterhvert.

Jeg trente gå foran i line mot stenger med leker på. Jeg var spent på hvor mye som satt fra i fjor, vi fikk jo aldri øvd inn denne øvelsen skikkelig. Optimistisk som jeg er startet jeg ca der vi var i fjor og det virket som Sprocket husket øvelsen. Han gjorde ihvertfall det han fikk beskjed om - gikk foran og stoppet på kommando. Det var gøy!

Det neste jeg gjorde var å trene apportering av bukk. Han henter villig, og på vei inn på plass slipper han bukken. Men vi har ihvertfall kommet noen skritt lenger! Han plukker opp bukken igjen og fortsetter å holde et par små sekunder når jeg kommanderer "hold".

Det siste jeg trente av lydighet var budføring. Han er raskere til meg enn til figurant så Anne-Bett mente at jeg ikke burde belønne, bare figuranten. Vi hadde ca 25 m avstand.

Anne-Bett trente felt med Cleo og jeg lot Sprocket se på. Hadde ikke tenkt å la han gå felt, men han ble så ivrig av å se Cleo jobbe. Anne-Bett la ut to gjenstander til oss. Han fant ganske raskt gjenstanden som lå lengst ut (ca midtveis i feltet), men denne skulle han bare leke med før han kastet den i bakken og løp videre (var han for giret?). Han søkte deretter lenge rundt og markerte et par steder (jeg forsøkte å ta et skritt mot han og rope "nei"). Til slutt fikk jeg han inn til meg og sendte han ut på nytt. Da fant han gjenstanden som lå nærmest etter litt søketid og leverte denne kjapt til meg. Vi fikk i det minste en grei avslutning.

Vi hadde et par pauser underveis i treningen i dag da bikkjene fikk løpe rundt og leke med ball og snuse. Det tror jeg Sprocket satt veldig pris på! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar