tirsdag 9. april 2013

Jaktcup post 2

I kveld var det  jaktcup post 2; fremadsending/dirigering. Vi skulle gå mot dommer og hilse. Herfra jaktfot via et anvist punkt til et nytt anvist punkt. Imens legger dommer ned en dummy. Fra punktet skal hunden sendes for å apportere. Fører og hund går tilbake til dommer og leverer dummy.

Flere av ekvipasjene før oss slet veldig med øvelsen. Hundene søkte langt unna og måtte sendes flere ganger. Etter en halvgrei jaktfot uten line, der jeg måtte hente han inn en gang han skjente litt langt til venstre, var det klart for fremadsending. Punktet vi sto på var ganske nært køen av ventende ekvipasjer så første gangen jeg skulle fram med hånda og dirigere, fulgte ikke Sprocket med. Jeg rettet meg derfor opp igjen, og da våknet han! Nå fulgte han retningen jeg viste så da fikk han løpe avgårde.

Han løp rett mot stedet der dummien lå og jeg la på søkssignal akkurat i tide. Han fant dummien!!! Jeg ble så forfjamset at jeg glemte å kommandere og fløyte... han var på vei til å snu seg mot meg, men fikk ferten av ett eller annet forbi steinen der dummien hadde ligget. Dummien ble dermed liggende i snøen og Sprocket tuslet litt rundt, snuste og markerte... Han gikk deretter mot hytta og bålet der han fant en flat han skulle tøffe seg for. Da var det nok og jeg brølte navnet hans. Nå ble han så forfjamset at han kom direkte til meg og gikk en flott fot (med line) bort til dommer.Vi var dagens første ekvipasje som klarte fremadsendingen på første forsøk (men ikke den siste) og det er jeg stolt av. Det andre får vi bare se forbi... Det ble 0 poeng i dag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar