onsdag 3. april 2013

Ferdselsprøve-kurs kveld 3

I kveld kjørte vi gjennom de første momente i ferdselsdelen av ferdselsprøven. Dette skal foregå på åpen veg eller gate eller sted hvor det er normal ferdsel av folk. Momentene vi gikk gjennom er: Hundens oppførsel og lydighet (appell) på åpen gate. På dommers anvisning går hundefører med hunden bortover gaten/veien i line (på fortauet). Dommer skal følge etter på passende avstand. Linen
skal henge løst ved førerens venstre side. Hunden skal forholde seg rolig ovenfor folk og biler som de
møter.

Vi gikk mot en klynge av folk, der jeg skulle hilse mens Sprocket skulle forholde seg rolig. Han måtte ha en liten korreks for at han skulle forstå at han skulle sette seg. Vi gikk deretter i sikk-sakk mellom menneskene og det var utfordrende, spesielt siden deltakerne har godbiter i lommene.

Vi gjentok øvelsen med å gå bortover veien, mens det kom en jogger bakfra som passerte og kom mot oss igjen. Dette gikk fint og Sprocket forholdt seg rolig. Vi gikk en bil i møte, og stoppet for å snakke med sjåføren, og Sprocket var flink igjen. Det siste vi gjorde var å passere en hund, i dette tilfellet en schäfertispe og det gikk veldig fint!

Som ekstra belønning i dag fikk jeg dratt med Sprocket i lek hele to ganger! Nesten ny rekord! Han er ikke så interessert i lek, men jeg jobber med å øke lyst og interesse. Vi avsluttet med å ta en liten økt der vi satte fokus på noe vi hadde lagt merke til i løpet av kursøkta. Jeg valgte å jobbe med å holde oppmerksomheten/kontakt mens jeg utfordret meg og Sprocket med å passere de andre ekvipasjene og det gikk veldig bra! Her skulle jeg ha et tydelig kroppsspråk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar