søndag 7. april 2013

Årets første brukstrening!

Snøen holder taket på store deler av distriktet, men med strålende sol må man ut i skogen! Vi var en liten gjeng som tok turen inn til Bikkebju for trening og kos.

Jeg startet med å binde opp Sprocket i nærheten av Gøye, bare for å se om han roet seg (han er veldig glad i Gøye... Og andre tisper). Det skjedde ikke så da fikk han en liten pause (?) i burene bak hytta.

Det første vi gjorde var å trene håndtarget med treapporten. Han blir lett frustrert og tilbyr adferd dersom jeg krever for mye/går for fort fram og han ikke får belønningen sin. Så her må jeg ta museskritt. Vi klarte å komme dit at jeg kan si hold og få han til å sitte litt skjevt ved siden av meg uten å droppe apporten. Men jeg kan ikke drøye lenge - knapt et sekund før jeg tar imot bukken.

Gutta koser seg og myser i sola
Vi fant oss en snøfri flekk og trente lineføring. Han forsøkte seg på litt snusing så her måtte jeg bli streng og bestemt for å få han med. Vi tok også et par dekk under marsj og innkalling og dette fungerte greit syns jeg. Han er litt treg på neddekk, men vi har ikke øvd så mye på dekk under marsj (i LP er det dekk fra holdt).

Selv om det var snø i feltet, la jeg ut to gjenstander. En la jeg ganske nært og en ca midtveis og gikk masse sikk-sakk slik at det ble en liten tunnel. Sprocket forsto med en gang hva han skulle gjøre da jeg tok fram tjenestedekkenet! Han gikk raskt ut i søk på min kommando og fant gjenstanden jeg hadde gjemt på midten. Han var på vei tilbake i god fart, men tok seg en liten seiersrunde (dog ikke så stor som den har vært tidligere), så jeg måtte kalle han inn igjen.

Neste gang jeg sendte han ut, søkte han lenger ut og bredere enn tunnellen, men jeg lot han jobbe. Jeg kalte han inn først da søket hans gikk over startlinjen. Han kom med en gang og jeg justerte posisjonen min slik at vi sto mer rett på gjenstanden før jeg sendte på nytt. Han løp ut i søk, og slo på gjenstanden, og var rask tilbake. Tydelig at han syns dette var gøy!

Vi jobbet til slutt litt med metallapport. Denne bør være varmet opp litt i forkant slik at det blir mindre ubehagelig for hunden. Jeg holdt den kun i hånda og klikket og belønte idet han satte snuten borti i starten. Neste krav var at han skulle forsøke å bite over, og han prøvde ihvertfall å åpne munnen så da belønnet jeg det. Vi gikk ikke lenger med dette i dag. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar