søndag 24. februar 2013

Årets første Østlandstoller-treff

I dag har vi vært på treff med Østlandstollerne. Vi startet med litt prat og ro ved sekken, og både Sprocket og Astro var flink.

Siden det snart er jaktcup trente vi først og fremst til post 1 som er sitt og bli ved fot. Sprocket og jeg skal prøve oss i jordbærklassen i år. Vi tok øvelsen to ganger og det fungerte kjempefint. Her skal det gås jaktfot med oppmerksomhet utover og jeg må få øvd inn en egen kommando på dette så det ikke ødelegger for den vanlige lydighetsfoten der oppmerksomheten skal rettes mot meg.

Jeg trente også litt andre selvkontroll-øvelser, som å passere nært og forbi en dummy som jeg hadde kastet mens Sprocket satt ved siden av meg. En annen øvelse som ble vist er at å legge ned et par dummier bak hunden. Deretter kastes en dummy mens hunden sitter ved av. Hunden får hente denne dummien, og mens han er på vei for å apportere rygger du bakover slik at hunden må passere de andre dummiene som ble lagt ned på vei inn til deg. Dette er en fin øvelse for hunder som bytter.

Han fikk også hente dummy jeg kastet over en stor snøhaug som han ikke så hvor landet. Jeg gjorde dette to ganger og han var meget rask og avleverte fint. Vi øvde på avlevering også, og han kan holde dummien litt uten å tygge på den.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar