søndag 9. september 2012

Tollerlagkampen 2012

Lagbilde
Årets Tollerlagkamp ble arrangert av Østlandstollerne. Vi bodde på Sanngrund og øvelsene ble utført i et flott skogområde ca 20 min derfra. Dag 1 ble viet til dirigering og markering (en hund på hvert lag skulle tolle), dag 2 var det felt.



Post 1 Dirigering

Post 1 Dirigering. Flott grep (?) på dummien
Varmet opp med to enkle dirigeringer langs veien. Han virket rolig og fokusert, ikke heit eller stressa. Søkte litt forbi der dummy nr 2 ble lagt, men fikk sendt han riktig på forsøk to.

Dummy var på forhånd lagt ned bak et lite grantre ca 15 m bort. Sprocket luntet ut. Dommer oppfordret meg til å oppmuntre han på vei ut så jeg sa vennlig ut. Da han kom fra til treet la jeg på søke-signal med fløyta. Finner dummy og returnerer i rolig fart, men glipper dummy 1,5 m fra mål. Jeg sa apport og han plukket opp. Jeg så han tenkte at han skulle motsatt vei, så jeg startet med å jobbe han inn umiddelbart. Fikk tips av dommer om å ha hånden lenger fram foran hunden for å hjelpe bedre på retningen.

10 poeng for oppgaven og 3 bonuspoeng


Post 2 Markering

Varmet opp med markering ned en bakke siden vi visste at øvelsen også var nedover. Vi har øvd på markering i oppoverbakke. Hadde lina løst rundt overkroppen. Han satt til han fikk kommando, men jeg måtte jobbe han litt tilbake. Gjentok, men nå uten line. Knallet!! Og jeg får ikke stoppet han eller kalt han inn. Gjentok igjen, ny knalling. Gjentok deretter med line rundt overkroppen, og da satt han. Men fikk ikke hente dummien. Vi må trene på å ikke trene.

Markeringen ble kastet ned en skråning. Jeg fokuserte på bli og "trykket" han på plass. Prøvde å være avslappet selv. Men da kastet gikk knallet han. Og kom ikke inn igjen, selv om jeg prøvde med strengt nei og fløyte-innkalling. Derfor hentet han dummy. Også denne gangen slapp han 1 m fra mål. Måtte jobbe han inn og være bestemt for at han skulle komme fram til meg med dummien.

Fikk påminnelse om Sannas "stadga". Dette går ut på å dytte hunden litt i rompa og belønne når han blir sittende. "Trykke" på plass kan være mer triggende pga at han vil stritte imot forover. På stadga vil han dytte imot bakover og bli sittende.

0 poeng

Post 2 Markering


Post 3 Felt

Varmet opp med søkstrening i skogen. Han fant begge dummiene etter litt søkearbeid og avleverte relativt raskt til han å være.

Det var lagt 30 dummier av varierende størrelse i feltet. Dette var et oversiktlig område med mose og lav på store deler av underlaget.

Alle hundene på laget sto ved startstreken. Sprocket ble ikke særlig trigget av at de andre jobbet, han la seg derimot ned og snuste på bakken. Da jeg skulle sende han, gikk han 1 meter og måtte få en ekstra push før han gikk ut på søk. Han fant etter litt søkearbeid en dummy og kom tilbake i sakte fart. Plutselig slapp han denne bak en haug og så bare dumt på meg. Tok seg en skikkelig runde for seg selv og bæsjet (!) i feltet!! Måtte få hjelp av publikum for å fange han inn. Han fikk ligge i dekk resten av tiden laget hadde til rådighet.

For å sikre en god avslutning gikk vi tilbake i skogen der vi varmet opp for å søke fram en dummy som var lagt lett tilgjengelig. Han fikk masse skryt for å ha utført oppgaven så da håper jeg motivasjonen ikke ble helt ødelagt.

Jeg tror kanskje Sprocket skal få pause fra felt en stund. Vi skal ha fokus på innkalling og sitt, og bli bombesikker på at disse to elementære kommandoene funker. I tillegg var han nok veldig sliten. Både av sin nye familietilværelse og av alle inntrykkene han fikk i løpet av helga.

0 poeng

Men laget totalt sett gjorde en kjempeinnsats og vi fikk 3.plass. Dette har vært en helt utrolig flott helg med gode opplevelser, hyggelige folk, topp stemning og masse skjønne rødpelser.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar