tirsdag 4. september 2012

Rundering

I dag har vi trent rundering med Roxy og Trine-Lise på Bikkjebu. Siden det bare var oss to tråkket vi kun ca 200 m av terrenget. Vi fant ut at det kunne være lurt å trene på momenter siden det blir litt tungvint med mange slag når vi er få. Roxy trener på å ta fastbitt, mens Sprocket fortsatt trenger å trene på løsbittet.

Vi tok deretter en runde med "vanlig" rundering med to funn og ett tomslag imellom. Sprocket sitt første tomslag!! Han gikk ut kanskje 10-15m og jeg passet på å rose og belønne ekstra da han returnerte. Figuranten ble ikke med inn fra påvisningen, men beveget seg fremover i terrenget for å være klar til siste slag.

Det er fortsatt viktig med timing på melding og etterfølgende innkalling/fløyte fra meg. Vi hadde ikke radio i starten, og da blir han stående litt hos figuranten før han tusler avgårde. Hvis jeg får fløytet raskt etter melding kommer han kjapt inn med bittet. Der hjelper også at jeg jazzer og roser ekstra for at han kommer inn, så her trenger jeg å øke verdien av å returnere med bittet til meg.

Det kan virke som leken ute hos figurant er mer engasjerende dersom figuranten reiser seg opp. Han er mer interessert i lek på de første funnene også.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar