søndag 2. september 2012

Astro er i hus!

I går hentet vi endelig hjem Astro (Redrivals Vinx Birdmarker) fra Elisabeth Stene på Lundamo. Kjøreturen hjem gikk over all forventning. Ti minutter med klynking og så var det stille nesten til Oppdal. Etter Oppdal ble det stille fortere og ikke et knyst før vi stanset på Otta for neste pause.

Etter to lange dager i bil, trengte Sprocket litt mental og fysisk stimuli. Vi tok derfor turen til Bikkjebu i dag. Det skulle i tillegg være sykkeldag rett på utsiden her så vi tenkte at det ville være roligere på Bikkjebu.

Vi startet med litt lydighetstrening i form av lineføring, innkalling og dekk under marsj. Det gikk ganske greit. Jeg vil ikke terpe og repetere mye for det syns Sprocket er kjedelig.

Jeg la ut et spor ved feltet. Ca 120 m, to vinkler og tre pinner. Liggetid 25 min. Det var noen tørre partier og en steinrøys. Han fant to pinner og sporet ganske bra. Han vinglet et par steder, men finner sporet kjapt igjen.

Etter litt pause, øvde vi på gå foran i line. Han går fram mot stativene med leke på på kommando. Veldig flink!! Vi tok et par runder før Cleo kom løpende. Nå ble det leketid!

Etter litt lek, prøvde vi oss på stigen. Han klatret litt klønete og falt igjennom trinnene på de to første forsøkene, men gikk på en tredje gang og klatret opp hele første partiet!! Måtte løfte han ned, men er stolt av at han var så tøff! Vi gjorde også et par hopp over hinder, med fire planker. Jeg vil ikke terpe og øve masse på høye hopp pga HD'n. Derfor må jeg stå nært hinderet og rygge bakover når han kommer mot hinderet for at han skal hoppe over. Står jeg for langt unna, går han bare rundt. Her hadde vi forstyrrelse i form av gressklipper.

Til slutt øvde vi på skudd. Anne-Bett og Cleo øver med dekk, skjult fører og fire skudd med ett minutts opphold. Sprocket hadde søk etter godbit på de første skuddene. Han løftet hodet såvidt idet skuddet gikk, men søkte deretter videre. Siste skuddene lå han i dekk. Han klynket en del og var urolig. Han får veldig store forventninger. Viktig at jeg er rolig og belønner rolig. Vi starter og avslutter økta med at han får snuse på startpistolen, samt at skytter "trekker av" uten patroner i.


Gutta koser seg i sola på Bikkjebu

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar