søndag 12. oktober 2014

Sprocket gjør et knallbra feltsøk!

I dag lagde vi et jaktfelt for begge hundene i det første feltet. Vi la ned fire små dummier og fire mellomsmå. Siden jeg nå har bestemt oss for at vi ikke skal trene konkurranserettet, kun motiverende, lekte jeg Sprocket opp i forkant med en av favorittlekene (dog hvis den ikke brukes for ofte vel og merke) som er en gummiand med andelyd. Han virket tent og klar da vi stilte oss opp ved linja.

I feltet jobbet han kjempefint og et par av funnene så jeg tydelig at han slo på idet han løp forbi. Jeg belønnet med å leke etter hvert funn. Totalt lot jeg han søke fram fem dummier før jeg stoppet. Da hadde intensiteten i leken avtatt noe ved belønning etter funn nr fire. Ved belønningen på avslutning lot jeg han løpe litt avgårde med leken samtidig som jeg "jaget" litt. Hele hunden lyste og viste tydelig at han satte pris på innsatsen.

Han jobbet motivert hele økta, uten å tisse noe sted (som jeg så ihvertfall), og han dekket hele feltet. Han holdt seg også innenfor feltet til tross for at det var utråkket. Jeg er strålende fornøyd med innsatsen og det bekreftet for meg at vi kun skal ha vekt på motivasjon og moro på trening!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar