søndag 25. august 2013

Trening til Tollerlagkampen

I dag har vi vært på Gjellebekk for å trene sammen med resten av laget som skal delta på Tollerlagkamp neste helg. Dette er Tone med Dina, Øivind med Bizzi og Trine-Lise med Roxy. Christian og Astro er reserver og fikk selvsagt være med.

Vi hadde to markeringer, den ene på vann. Det var ca 100 graders vinkel i mellom. Sprocket var klar som bare det og gikk kjempefin fot da vi varmet opp. Jeg hadde på linen for sikkerhets skyld når vannmarkeringen gikk, og det var bra for ellers hadde han knallet. Ved markering nr to på land ble han heldigvis sittende. Jeg sendte på denne først. Han søkte langt forbi først (dummien havnet rett foran et sivområde, mulig det var vanskelig å bedømme avstand), men fant dummien og kom raskt tilbake.

Fri ved fot

Da jeg skulle sende på vann virket det som han husket klokkeklart hvor dummien hadde landet. Kasteren forsøkte å treffe en øy, men den landet rett på siden og innen vi skulle sende hadde den seilet bak øya. Uansett så løp Sprocket mot samme sted der landmarkeringen hadde gått og søkte langt rundt før han forsøkte seg på vannet. Han vegret litt for å gå uti, selv om vi har trent på samme sted tidligere. Vel ute i vannet svømte han til en annen øy, mens jeg prøvde å dirigere han til riktig vei. Vi har ikke kommet så langt i dirigeringstreningen til at det ga umiddelbare resultater, men han kom seg i riktig retning etterhvert. Kasteren kastet en sivknopp for å påvirke. Sprocket svømte opp på riktig øy, jeg blåste søkssignalet og han fant en dummy som lå der etter forrige ekvipasje. Jippi!


Sprocket apporterer fra øya

Jeg tok imot dummien ved vannet og sa "riste" mens han ristet seg. Vi gjorde et nytt forsøk på å hente dummien bak øya. Jeg blåste søk idet han kom opp på øya. Han søkte noen sekunder og la deretter på svøm tilbake - med ett eller annet i munnen. Det viste seg å være en gammel tennisball! Samme prosedyre ble fulgt ved avlevering her.

Til slutt trente vi felt. Sprocket virket ikke like tent, men søkte bra og fant flere dummier. Han hentet bl.a. en dummy som var hengt opp i et tre. Vi tok en ny runde da vi skulle rydde feltet. Igjen jobbet han bra, men virket litt ukonsentrert. Han klarte ikke å gå denne runden i feltet uten å tisse, selv om vi hadde luftet på forhånd. Jeg har bestemt meg for at jeg ikke skal slå veldig hardt ned på tissing fordi jeg ikke vil ha negativ stemning som igjen kan virke demotiverende. Sprocket sin arbeidsmotivasjon er veldig skjør og han viser fort at han gir f... dersom det blir for mye korrigeringer og lite ros. Jeg forsøker å lufte godt i forkant og heller jobbe opp motivasjonen. Tanken er at ved høy arbeidsmotivasjon så forsvinner alt utenomsportslig!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar