onsdag 12. juni 2013

Kvalik-prøve og trening i Andebu

I kveld har vi vært på Sukke gård i Andebu sammen med Anne-Bett og Turid for å ta kvalik-prøve hos Janicke. Jeg varmet opp med å gå lineføringen, fri ved fot og ta innkalling i banen. Dette var egentlig optimale forhold for oss - bare kjente hunder, ingen særlige forstyrrelser osv. Jeg hadde tenkt at vi burde gå først, men siden det har gått så bra med skuddtreningen i det siste, fikk Christian starte siden de var klare. Astro klarte prøven! Om ikke med glans, så besto de ihvertfall. Sprocket tok helt av da deres skudd gikk... og dermed tok nervene mine av!

Jeg prøvde å få han ned på bakken igjen og trene ro mens de to andre gikk sin prøve. La godbit foran han på bakken og distraherte så god jeg kan. Det virket som han var passe samlet da vi gikk til start. Lineføringen og fri ved fot gikk veldig fint, jeg trengte ikke korrigere en eneste gang. Innkallingen var rask og rett på plass. Men da Janicke kastet dummien knallet han så det holdt! Vi forsøkte ytterligere et kast og han knallet igjen, men nå fikk Janicke plukket opp dummien. Vi forsøkte et par kast til, med slakk line rundt overkroppen. Den ene hentet jeg og den neste fikk Sprocket hente fordi han ble sittende pal da kastet gikk. Vi forsøkte også skudd et par ganger og så at han ble sittende rolig før vi ga oss.

Men fy søren så skuffa jeg ble! Vi hadde ligget i hardtrening med skudd, og så knaller han på dummien! De andre trøstet så godt de kunne - det var jo tross alt mye bra der. Jeg klarer bare ikke forutse alle momenter som kan gå åt skogen for hver situasjon...

Etter at papirarbeidet var unnagjort, tok vi en treningsøkt sammen med Janicke, Anne Kathrine og ei til. Vi spredte oss i terrenget slik at to og to hunder sto sammen og utgjorde hjørnene i en trekant og kastet markeringer for hverandre. Jeg trente med Astro og Sprocket gikk med Christian. Sprocket fikk med seg alle markeringene virket det som. Han surret litt da han skulle hente sin egen første gangen. Etter dette hadde vi en walkup, og vi startet med å legge en dummy bak oss før vi gikk. Sprocket gikk fortsatt sammen med Christian. Han hentet alle sine markeringer, og hentet også dummien bak da han fikk beskjed (dette ble en fremadsending). Da vi snudde for å gå andre veien, la de som ville ned en dummy denne gangen også. Sprocket fikk enda en fin fremadsending da avstanden var passe. Begge hundene jobbbet veldig bra og vi holdt på lenge uten pause. Jeg tror denne økta tok bortimot to timer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar