lørdag 16. mars 2013

Jaktcup post 1

I dag har vi vært med på jaktcup hos Retrieverklubben avd. Oslo. Jeg og Sprocket er påmeldt i jordbærklassen i år. Dagens post var sitt og bli/fot:
Fører får overlevert en dummy av dommer og kaster denne i anvist retning. Hund og fører går så fot mot et anvist punkt der de gjør helt om og stopper. Dommer/medhjelper kaster en forstyrrelse (dummy) som hunden skal se, men ikke hente. Fører forlater hunden og går for å plukke opp dummyen han/hun selv kastet. Mens fører henter dummyen kaster dommer/medhjelper nok en forstyrrelse (dummy) som hunden skal se, men ikke hente. Fører returnerer til hunden med dummyen i hånda. Hund og fører går fot tilbake til dommer og overleverer dummyen. I jordbærklassen får hunden føres i koppel, men dette medfører 5 poeng trekk i tillegg til evt. andre fratrekk hunden måtte få.

Jeg stoler ikke nok på Sprocket til å gå uten line så jeg valgte å ha på bånd og heller ta de 5 poengene i trekk enn å få et uønsket utbytte av øvelsen. Jeg holdt ikke i båndet, men han slepte det etter seg. Det viste seg at jeg kunne droppet båndet og tatt med flere poeng! Han satt som en påle da jeg kastet. Han gikk fint ved fot uten å virre for mye da vi gikk ut. Jeg måtte korrigere en gang, tror jeg. Han ble sittende rolig da jeg gikk for å hente dummien. Og da vi gikk tilbake til dommer gikk han den beste fri ved fot jeg har sett han gjøre! Til og med kjentfolk på sidelinjen kommenterte hvor bra han gikk!

Vi fikk totalt 14 poeng, og det er jeg veldig fornøyd med siden fem av poengene røyk da vi hadde bånd på.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar