onsdag 20. mars 2013

Ferdselsprøve-kurs kveld 2

Vi fortsatte kurset på parkeringen ved Sande Rådhus. I kveld startet vi med å ha alle ekvipasjene på rekke. To ekvipasjer om gangen gikk fram til hver sin instruktør og hilste, før de returnerte. Sprocket var veldig flink, gikk pent og fulgte greit med. Vi gjentok dette, men da skulle isntruktøren ta på/kjenne på hunden. Dette gikk også bra.

Vi delte oss i to og en gruppe gikk til en annen parkeringsplass. Her skulle vi ha en gjennomkjøring av lydighetsdelen til ferdelsprøven. Denne består av lineføring og fri ved fot i alle gangarter, med vendinger osv. Ekvipasjen skal gå igjennom en gruppe på minst fire personer som er i bevegelse.
Når ekvipasjen er i gruppen skal det gjøres en venstre om marsj og en høyre om marsj(i form av et åttetall) i gruppen. Etter gjennomgang av gruppen, gjør man holdt og inntar grunnstilling, tar av linen og gjør seg klar til øvelsen fri ved fot.

Sprocket jobber best av alle når han er god, men dårligst av alle når det går dårlig, sa instruktøren. Igjen kommer vi tilbake til meg som fører: jeg må være tydelig og selvsikker, være en god leder og på den måten gjøre Sprocket god. Han følger meg flott når jeg gir gode tegn og signaler, og jeg er tydelig/sikker på hva vi driver med. Jeg ser en klar forbedring fra fjorårets utetreninger. Han er mye med lydhør på meg og faller ikke ut like lett. 

Vi hadde også sitt under marsj og dekk med innkalling, der hunden egentlig skal stoppe foran fører. Jeg husket ikke helt hva vi skulle gjøre, og glemte å kommandere bli ved sitten så da tuslet han med. Runde to ble han sittende. Innkalling fra dekk gikk fint, men han er ikke vant til at han skal stoppe foran (selv om jeg prøvde med kommando fra rally) så han endte litt skjeivt på siden.

Vi samlet gruppen igjen og hadde halvparten av hundene ute. De som ikke hadde hunden ute, stilte seg noen meter foran ekvipasjen, gikk mot denne og lånte hunden med seg tilbake til utgangspunktet sitt, før de gikk tilbake og leverte hunden igjen. Jeg syns Sprocket taklet denne øvelsen fint.

Siste øvelsen var å gå mot en gruppe som sto enda tettere enn da vi gikk i 8-tall og kommandere sitt inne i gruppen. Sprocket hoppet opp på nesten alle som sto der og var veldig glad, men jeg fikk han i sitt til slutt. Neste runde gikk veldig bra, da var han roligere og forsto hva greia var.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar