onsdag 7. november 2012

Lydighetstrening

I kveld trente vi i hundeparken og det var siste gjennomkjøring før helgas LP-debut. Vi kom for seint til fellesdekk og tannvisning, men det er øvelser vi pleier å mestre så det var ingen krise.

Siden Sprocket enda ikke kan stå under marsj, forsøkte jeg litt ulike varianter for å kunne få øvelsen til å sitte. Jeg må bremse ganske mye opp selv og dobbeltkommandere med håndtegn for at han skal stoppe kjapt. Jeg kan heller ikke gå for langt bak han igjen for da snur han seg etter. Jeg tenkte det var lurt å ta ting helt tilbake til start: Jeg prøvde derfor å rygge mens han følger etter og kommandere stå idet jeg kaster en godbit. Det kan jo hende han faktisk ikke forstår kommandoen?! Han stopper idet godbiten kastes og etterhvert kan jeg øke tiden mellom kommando og godbit-kast.

Fikk litt hjelp av Berit til lineføring. Det er lurt å gjøre det gøy og spennende. Gjerne bøye seg litt ned og friste/leke med godbiten, prøve å være morsom. Dette responderer han bra på. Fin oppvarming? Jeg tok også noen hopp over hinder, og det fungerer kjempefint. Han hopper over og kommer flott inn på plass. På avstandskommanderingen sniker han seg fortsatt nærmere idet han skal fra dekk til sitt. Her må vi skynde oss sakte, og øve på at han heiser opp overkroppen istedet for å "hoppe" opp.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar