torsdag 2. august 2012

Runderingstrening

I går trente vi rundering på Bikkjebu. Jeg var litt spent på forhånd siden vi kun har trent en gang siden kurset vi gikk i mai. Det viste seg kjapt at Sprocket husket godt hva han lærte sist! :) 

Planen for treningen var at han skulle bringe inn løsbitt, for deretter å påvise. Figuranten skulle leke på påvisning, godbiter skal kun gis av meg. Grunnen til dette er at Sprocket setter godbiter høyere enn lek, og jeg vil ha den beste belønningen hos meg. Han er heldigvis blitt mer glad i å leke og anser dette som en belønning.

Vi startet med en påvirkning på første slag. Han føyk rett ut til figuranten, men forsto ikke helt at han skulle tilbake med løsbittet. I tillegg hadde figuranten problemer med radioen så det gikk litt tid før vi forsto at han var framme. De gikk derfor over i lek til jeg kom ut.

Neste slag forsto han litt raskere at han skulle bringe bittet inn til meg, men jeg fikk ikke med meg at det var funn så han snudde og gikk tilbake med bittet før jeg fikk kalt han inn. Tredje rundte satt det! Da fikk jeg blåst i fløyta akkurat raskt nok etter melding, slik at han kom fykende med bittet. :) Vi gikk enda to slag, før vi ga oss.

Tips fra dagens økt:
- Han merker godt at figuranten har godbiter i lommen og da forventer/ønsker han dette. Burde kanskje gi beskjed til de som skal være figuranter om å ikke ha godis i lommene.
- For at han lettere skal ta med seg løsbittet, er det viktig å være litt passiv når han kommer ut. Ellers er han rask til å forvente lek/godbit.
- Vær nøye med timingen på innkalling etter melding. Fløyte viste seg å være bedre enn stemmen.
- Figuranten må være ganske leken og kanskje friste/holde leken litt inntil seg for å vekke ekstra lekeinteresse. Ball fungerer fint, spesielt tennisballene med pipelyd.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar